Generation boomer også kaldet baby boomer generationen er defineret ved mennesker født i den vestlige verden mellem årene 1946-1964. Generationen har haft bedre forudsætninger end tidligere generationer, idet boomer generationen har været mere økonomisk velstående, mere aktive og i bedre form. De var også den første generation der voksede op med en tro på, at verden konstant forandrer sig til det bedre.
Denne tankegang har imidlertid tiltrukket kritik, da mange mener, at boomer generationen har været med til at fremme en forbrugskultur, der kan opfattes som grådig.
Navnet "boomer generation" stammer fra den markante stigning i fødselstal, der prægede perioden, de blev født ind i, kendt som et babyboom. Som teenagere i 1960'erne og 1970'erne havde boomer generationen betydelig indflydelse på samfundet grundet deres store antal. Dette afspejlede sig i deres deltagelse i sociale, kulturelle og politiske bevægelser, hvilket var skelsættende for verden og fortsatte med at påvirke samfundet i mange år fremover.
Mange mener at baby boomer generationen har grundet deres store antal udviklet en stærk konkurrencementalitet og et behov for at positionere sig selv i forhold til andre. Generationen kaldes fx også for mig-generationen og er kendt for ikke at være særlig optaget af miljø- og klimaforandringer.
Generation boomer har tidligere haft svært ved at tiltrække opmærksomhed blandt andre, hvilket har ført til en stærk dyrkning af individualitet frem for flokmentalitet. Særligt denne trang til selvrealisering har været genstand for kritik af de efterfølgende generationer som Generation X, Y og Z.
Inden for de seneste år er de fleste folk, der har deres daglige gang på internettet, nok stødt på udtrykket 'OK, boomer'. Det har eksisteret på dansk siden 2019, og er et slangudtryk samt hashtag, der ofte benyttes på sociale medier og i memes.
Udtrykket bruges ofte nedsættende af yngre generationer om boomer generationen, hvis ældre personer udtrykker sig bedrevidende eller har holdninger, der af yngre personer opfattes som gammeldags og utidssvarende. Udtrykkes kan oversættes til "Den er god med dig" og bruges til at hævde uvidenhed og manglende forståelse blandt baby boomerne.
Udtrykket 'OK, boomer' er et tydeligt tegn på den generationskløft, der er opstået mellem yngre generationer som generation Z og deres forældre og bedsteforældres generation. Det kan særligt være på betændte områder som klima og miljø, at der opstår en kløft mellem generationer. Udtrykket 'OK, boomer' blev da også særligt kendt, da en ung politiker i New Zealand brugte udtrykket til at affeje en anden politikers holdning til klimaforandringerne.
Men det er ikke kun klimapolitik, der splitter boomer generationen og de yngre generationer. Mange fra de yngre generationer beskylder og boomerne for grådighed - for eksempel på boligmarkedet, der nu er svært for unge mennesker at komme ind på.
Derimod har mange boomere den opfattelse, at børn af yngre generationer er forkælede og ikke kan holde til ret meget - for eksempel at holde på et fast arbejde. Hvor boomerne er kendt for at være meget loyale over for deres arbejdsplads og blive der meget længe, er generation Z kendt for at skifte job og branche ofte og at ønske andre arbejdsmønstre end tidligere.
Det kan være meget relevant at kende til generationernes kendetegn, hvis man eksempelvis arbejder med marketing og skal kende sin målgruppe.
De såkaldte boomere er særligt kendt for:
Mennesker født i den vestlige verden i årene 1946-1964 er en del af boomer generationen.
Navnet stammer fra den enorme stigning - eller boom - i fødselstal, der skete i kølvandet på 2. verdenskrig.
Generationerne har blandt andet forskellige tilgange til klimaforandringer og arbejdsliv. De yngre generationer manifesterer ofte, at de synes, at boomerne er utidssvarende i deres holdninger ved brug af udtrykket 'OK, boomer'.
Peter Klitkou er bureauejer og SEO ekspert hos PK Medier. Peter kender til alt inden for søgemaskineoptimering.
Hvis du sidder fast med din hjemmeside på side 2-3-4 stk. på Google, skal du bare tage fat Peter, og så vil han tage en uforpligtende snak med dig.
Strandlodsvej 6B, 2. th.
2300 København S
Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783