Opdateret juni 24, 2024 af Mads Emil Hansen

EFU modellen

EFU modellen er et af de bedste og mest kendte salgsværktøjer, man kan bruge. Står du over for et salgsprojekt eller skal du skrive tekster, der skal sælge et produkt eller en ydelse, er det et must at at kende denne model. Den hjælper dig nemlig til at forstå og formidle kernen af dit produkt eller din ydelse. Vi guider dig til alt, du bør vide. 

Hvad er EFU modellen?

EFU modellen er et kendt og anerkendt salgsværktøj. Mange sælgere tager det i brug, når de skal fange kunders interesse og øge salget af de produkter, de sælger. 

Modellen er ganske simpel og består af tre dele, der hver knytter sig til et af modelnavnets tre bogstaver. 

  1. Egenskaber: Her gælder det om at beskrive produktet eller ydelsens særlige egenskaber
  2. Fordele: Her gælder det om at fortælle potentielle købere, hvad fordelene ved produktet eller ydelsen er
  3. Udbytte: Her gælder det om at fortælle potentielle købere, hvilket udbytte man får ved at købe produktet eller ydelsen. 

Når du skal skrive en salgstekst, skal du altså sørge for at have alle disse elementer implementeret. Det er også vigtigt at kende din målgruppe, når du skal beskrive egenskaber, fordele og udbytte. Læs mere om målgruppeanalyse.

Hvem henvender modellen sig til?

EFU modellen henvender sig først og fremmest til sælgere og virksomheder, der skal formidle og sælge visse produkter eller ydelser. Modellen hjælper virksomheder og sælgere til at fokusere på det væsentlige ved deres produkter og målgruppe. 

Når sælgere og virksomheder bruger modellen, henvender de sig til deres specifikke målgruppe og potentielle købere. Det er et vigtigt aspekt af salgsprocessen at fortælle køberne, hvordan produktet eller ydelsen kan afhjælpe et problem, de har, eller bare forbedre livet og hverdagen en lille smule. Dette aspekt har modellen øje for. 

Hvad kan man bruge modellen til?

Når man er sælger af et produkt eller en ydelse, er det naturligvis vigtigt at kende dette helt ind til kernen. Hvis man er helt skarp på, hvad det er, der gør produktet særligt, hvem det henvender sig til, og hvilken forskel, det kan gøre for potentielle købere, så er det selvfølgelig en hel del lettere at sælge produktet eller ydelsen. Det er netop dette, modellen hjælper med. De fleste sælgere kender til denne model og bruger den aktivt, når de skal gøre opmærksom på deres brand.

Det er oplagt at bruge EFU modellen som en del af sin kommunikations- og salgsstrategi. Uanset hvilket produkt eller ydelse, du vil sælge, bør du fokusere på modellens tre punkter. Der er stor konkurrence om potentielle kunders opmærksomhed, men med brugen af denne model sikrer ud, at du fokuserer på det væsentlige. 

Herved fanger du dine potentielle kunders interesse og fortæller dem, hvorfor de bør købe netop dit produkt eller din ydelse frem for konkurrentens. 

Mennesker er altid interesseret i at høre om ting eller tiltag, der kan forsøde deres liv på den ene eller anden måde. Modellen sørger for, at du fokuserer på netop de ting, dine potentielle købere drages af. 

EFU modellen eksempler på spørgsmål

Er du i tvivl om, hvordan du skal gå til salgsprojektet eller salgsteksten med udgangspunkt i modellen? Så forsøg at besvare følgende spørgsmål for dine kunder:

  1. Hvad er/gør/kan produktet eller ydelsen?
  2. Hvordan kan produktet eller ydelsen gøre for mig? Hvorfor er det bedre en konkurrenternes?
  3. Hvad får jeg ud af at bruge netop dette produkt?

Det er få simple, men vigtige spørgsmål, der skærer ind til benet, hvad det er, køberne gerne vil vide om det produkt, der sælges. 

EFU-modellen

EFU modellen i praksis

Få hjælp til digital markering og søgemaskineoptimering fra et erfarent bureau, som PK Medier. Find oplysninger her.

Kilder:

FAQ - EFU modellen

Hva er EFU modellen?

EFU modellen er et kendt og anerkendt salgsværktøj. Ved at fokusere på tre simple, men vigtige punkter er det et godt værktøj til at lave en rammende salgstekst.

Hvem kan bruge modellen?

Alle, der står over for et salgsprojekt eller skal skrive en salgstekst, kan have stor gavn af at bruge modellen som skabelon. 

Hvilke ulemper er der ved brug af modellen?

Man kan hurtigt tænke, at modellen er nem og enkel, og når de tre fokuspunkter er klaret, så er teksten eller salgsprojektet i hus. Det er ikke tilfældet. Man må for eksempel aldrig glemme at have sin målgruppe for øje, når man bruger EFU modellen.

Hvad står EFU for?

EFU står for egenskaber, fordele og udbytte.

Peter Klitkou

Peter Klitkou er bureauejer og SEO ekspert hos PK Medier. Peter kender til alt inden for søgemaskineoptimering.

Hvis du sidder fast med din hjemmeside på side 2-3-4 stk. på Google, skal du bare tage fat Peter, og så vil han tage en uforpligtende snak med dig.

Peters SEO bureau
Genveje
Info

Find os her

Strandlodsvej 6B, 2. th.
2300 København S

Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk

CVR: 37296783

Copyright © 2024 marketing-eksperten.dk