Influencer marketing er en strategi inden for markedsføring, hvor virksomheder samarbejder med personer, der har mange følgere og stor indflydelse på sociale medier såsom Instagram, YouTube og TikTok.
Disse influencers har typisk en dedikeret gruppe af følgere, der viser interesse for deres livsstil, interesser eller ekspertise. Influencers kan derfor promovere diverse produkter, tjenester eller brands gennem anbefalinger og deling af indhold.
For at kunne forstå, hvordan man foretager influencer marketing, er det nødvendigt først og fremmest at definere, hvad ordet betyder.
En influencer dækker over en person, som har stor indflydelse på andre og herunder dine potentielle kunder. De har ofte selv skabt og opbygget et talerør gennem sociale medier, såsom Facebook og Instagram, hvor deres “popularitet” ofte indikeres af antal følgere.
Virksomheder søger ofte mod influenter, som kan afspejle deres brand og identitet og lader derved vedkommende omtale et specifikt udvalgt produkt af deres. Det er essentielt for en virksomhed at udvælge den helt rette influencer i deres marketing, for at undgå og virke utroværdige og i nogen grad mindske autenticitet. Det vil vi senere i dette indlæg komme nærmere ind på.
En influencer bliver i den forbindelse også det man i fagsprog kalder en brand ambassadør, som er en person, som anbefaler dit produkt eller din ydelse til sine følgere.
Influencer marketing kan være enormt effektivt, da det ofte generer mange leads og konverteringer. Influencere er ofte indflydelsesrige, og deres tro følgere lytter ofte til deres anbefalinger, hvorfor det kan være givende at begive sig ud i.
Læs også hvad koster en facebook annonce, tjen penge på affiliate marketing, hvordan laver man SEO, hvad skal en hjemmeside indeholde, SEO bureau Kolding, SEO bureau Odense og SEO bureau Aalborg.
Når man som virksomhed bevæger sig ud i influencer marketing, skal man være opmærksom i sin udvælgelse af influencer, da det er den vigtigste fase i arbejdet med influencer marketing. Du skal ikke blot være opmærksom på et personligheds match men også størrelsen på influenten. Der findes nemlig forskellige typer influencere, som på hver deres måde er relevante.
Nano-influencer: Denne type influent ses ofte ved mindre profiler med et begrænset antal følgere. Antallet af følgere ligger ofte mellem 1.000 og 5.000. Hvis du har et mindre marketing budget og arbejder indenfor en meget specifikt niche, er denne nano-influencer den bedste løsning, da de ikke har store lønninger samtidig med, at de har præcis din specifikke målgruppe som følgere.
Mikro-influencer: Når du i din marketing arbejder med en mikro-influencer, har du at gøre med en person, som har under 15.000 følgere, men stadig mere end omkring 5.000. De er den gode mellem ting mellem de helt store profiler, men uden at være for snæver.
Makro-influencer: Denne slags influencer har mere end 20.000 følgere og er ofte personer, som er en smule kendte, men bevæger sig indenfor et nicheområde. De er gode at arbejde med, når du har med et produkt at gøre, som befinder sig i grænselandet mellem at have en mellemstor målgruppe og en stor målgruppe.
Mega-influencer: Her er der ofte tale om sangere, skuespillere og andre store offentlige personer. Her arbejdes der ofte med et enormt stort følger-antal, som ofte er over 500.000. De arbejder ofte ud fra store betalinger, men rammer til gengæld også en stor målgruppe med deres budskaber.
Se også SEO bureau Valby og SEO bureau Århus og læs hvad er SEO og hvordan laver man en hjemmeside fra bunden.
Der har gennem alt tiden i brugen af influencers i virksomheders marketing været et stort fokus på troværdighed og autenticitet. Mest fordi at det er grundpræmissen for denne type marketing, netop at de er troværdige og autentiske. Det er derfor at deres følgere følger dem og deres daglige anbefalinger.
Influencer marketing er effektfuldt, da et produkt netop promoveres af andre end virksomheden selv. Anbefalinger vægter langt højere end en selvpromovering, og det giver autoritet til virksomheden og de tilhørende produkter og ydelser.
Dog er det vigtigt med et godt match med din udvalgte influencer, da der her er tale om co-branding. Det indebærer at begge parter spejler sig i hinandens identitet, en såkaldt netværkstankegang. Altså vil din influencers brand, værdier og identitet sige noget om din virksomhed, og omvendt vil din virksomhed og jeres samarbejde bidrage til influentens identitet og værdisæt.
Se også teknisk SEO og Google Analytics 4 samt find billige elselskaber her. Læs desuden om Porters Five Forces, pris på hjemmeside med webshop, hvordan finder Google min hjemmeside, hvad er SEO og AdWords, hvordan kan man se om en hjemmeside er sikker og Amazon affiliate Danmark.
Det kan være svært at vide, hvordan man skal komme i gang med influencer marketing, da det for mange er et ukendt territorium. Her kan I enten kontakte et marketing bureau, som kan hjælpe jer med at finde content creators, som passer til formålet eller selv kaste jer ud i at kontakte dem.
Når et bureau gør det for jer, vil de kigge på den målgruppe, som passer til jeres projekt. Herefter vil de kontakte influencerne og hjælpe med at aftale prisen for samarbejdet.
Vil I selv kaste jer ud i at finde relevante content creators, kan I kontakte dem via Instagram eller et andet socialt medie. Her vil de oftest have en e-mail stående, hvor det er muligt at kontakte dem gennem. Når I skriver til dem, er det en god idé at forklare til om formål og rammer for opgaven, så de kan tage stilling til om det er noget, de ønsker at lave.
Her skal I være opmærksomme på, hvilken målgruppe I henvender jer til, da noget af det vigtigste ved influencer marketing, er at vælge en content creator, der henvender sig til den målgruppe, man ønsker at ramme.
Prisen på influencer marketing kan variere utrolig meget. Det kommer nemlig både an på den content creator I vælger, omfanget af opgaven og hvilket medie det skal deles på. Nogle forventer op mod 20.000 kroner for at poste en TikTok video, hvor andre er tilfredse med et gavekort. Det kommer udelukkende an på influenceren, hvor de ofte sætter prisen ud fra deres "reach", altså hvor mange der ser deres videoer.
Det er også muligt at henvende sig til et influencer bureau, hvor I kan fortælle det beløb I har sat for samarbejdet. Hertil vil de finde en content creator, der passer til opgaven indenfor budgettet, hvis det er muligt.
Influencer marketing kan ofte være en billigere måde at markedsføre produkter eller andre ting på, hvis man sammenligner det med trykte reklamer eller reklamer gennem annonceringer på Instagram og Facebook. Derudover viser det sig ofte at være mere effektivt, hvis man vælger den rette content creator.
Hvad er influencer marketing?
Dette omfatter et samarbejde mellem virksomheder og influencere, som typisk består af personer med mange følgere på eksempelvis Instagram, TikTok og andre sociale medier. Influencer marketing er et samarbejde mellem virksomheder og influencers, med formålet at promovere produkter eller tjenester til deres følgere. Dette kan ske gennem sponsorerede indlæg, produktanmeldelser, deltagelse i events eller andre former for samarbejde.
Hvorfor gøre brug af influencer marketing?
Influencer marketing kan være en utroligt effektiv måde at nå ud til specifikke målgrupper på og skabe autentisk og troværdig markedsføring, da følgerne ofte har tillid til og identificerer sig med den udvalgte influencer. Det er dog vigtigt for at vælge personer, der passer til virksomhedens brand og værdier.
Hvilke sociale medier er bedst?
Dette afhænger af, hvilket produkt du skal sælge samt hvilken influencer der ønskes. Instagram er typisk rettet mod et lidt ældre publikum, hvorimod TikTik henvender sig særligt til en yngre målgruppe. Det er en vurderings sag fra gang til gang, hvilket social medie man bør brug til sin marketing.
Hvordan indgår man et samarbejde?
De fleste influencers har opgivet deres oplysninger på deres profil, så virksomheder kan kontakte dem om eventuelle samarbejder. Det er derfor typisk muligt at kontakte vedkommende direkte eller gennem en agent.
Strandlodsvej 6B, 2. th.
2300 København S
Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783