Opdateret januar 13, 2022 af Marketing Eksperten

Forstå dig på influencer marketing

Du har nok ikke kunne undgå at støde på influencers og markedsføring af virksomheder herigennem de seneste år. Marketing Eksperten hjælper dig til at finde rundt i influencer marketing og sætter dig ind i, hvorfor det kan være værdifuldt.

Influencer marketing kort fortalt

For at kunne forstå, hvordan man foretager influencer marketing, er det nødvendigt først og fremmest at definere, hvad ordet betyder. 

En influencer dækker over en person, som har stor indflydelse på andre og herunder dine potentielle kunder. De har ofte selv skabt og opbygget et talerør gennem sociale medier, såsom Facebook og Instagram, hvor deres “popularitet” ofte indikeres af antal følgere. 

Virksomheder søger ofte mod influenter, som kan afspejle deres brand og identitet og lader derved vedkommende omtale et specifikt udvalgt produkt af deres. Det er essentielt for en virksomhed at udvælge den helt rette influencer i deres marketing, for at undgå og virke utroværdige og i nogen grad mindske autenticitet. Det vil vi senere i dette indlæg komme nærmere ind på.

En influencer bliver i den forbindelse også det man i fagsprog kalder en brand ambassadør, som er en person, som anbefaler dit produkt eller din ydelse til sine følgere. 

Influencer marketing kan være enormt effektivt, da det ofte generer mange leads og konverteringer. Influencere er ofte indflydelsesrige, og deres tro følgere lytter ofte til deres anbefalinger, hvorfor det kan være givende at begive sig ud i.

Forskellen på influencer-typer

Når man som virksomhed bevæger sig ud i influencer marketing, skal man være opmærksom i sin udvælgelse af influencer, da det er den vigtigste fase i arbejdet med influencer marketing. Du skal ikke blot være opmærksom på et personligheds match men også størrelsen på influenten. Der findes nemlig forskellige typer influencere, som på hver deres måde er relevante.

Nano-influencer: Denne type influent ses ofte ved mindre profiler med et begrænset antal følgere. Antallet af følgere ligger ofte mellem 1.000 og 5.000. Hvis du har et mindre marketing budget og arbejder indenfor en meget specifikt niche, er denne nano-influencer den bedste løsning, da de ikke har store lønninger samtidig med, at de har præcis din specifikke målgruppe som følgere. 

Mikro-influencer: Når du i din marketing arbejder med en mikro-influencer, har du at gøre med en person, som har under 15.000 følgere, men stadig mere end omkring 5.000. De er den gode mellem ting mellem de helt store profiler, men uden at være for snæver.

Makro-influencer: Denne slags influencer har mere end 20.000 følgere og er ofte personer, som er en smule kendte, men bevæger sig indenfor et nicheområde. De er gode at arbejde med, når du har med et produkt at gøre, som befinder sig i grænselandet mellem at have en mellemstor målgruppe og en stor målgruppe.

Mega-influencer: Her er der ofte tale om sangere, skuespillere og andre store offentlige personer. Her arbejdes der ofte med et enormt stort følger-antal, som ofte er over 500.000. De arbejder ofte ud fra store betalinger, men  rammer til gengæld også en stor målgruppe med deres budskaber.

Troværdighed og autenticitet med influencer marketing

Der har gennem alt tiden i brugen af influencers i virksomheders marketing været et stort fokus på troværdighed og autenticitet. Mest fordi at det er grundpræmissen for denne type marketing, netop at de er troværdige og autentiske. Det er derfor at deres følgere følger dem og deres daglige anbefalinger. 

Influencer marketing er effektfuldt, da et produkt netop promoveres af andre end virksomheden selv. Anbefalinger vægter langt højere end en selvpromovering, og det giver autoritet til virksomheden og de tilhørende produkter og ydelser. 

Dog er det vigtigt med et godt match med din udvalgte influencer, da der her er tale om co-branding. Det indebærer at begge parter spejler sig i hinandens identitet, en såkaldt netværkstankegang. Altså vil din influencers brand, værdier og identitet sige noget om din virksomhed, og omvendt vil din virksomhed og jeres samarbejde bidrage til influentens identitet og værdisæt.

Ikke træt endnu? Læs videre herunder
Copyright © 2022 marketing-eksperten.dk