Hvis din organisation står over for forandringer, kan det være nyttigt at kende Leavitts model og et eksempel på den til brug for organisationsanalyse. De er et værktøj, man kan bruge til at analysere effekten af forandringer.
Leavitts model er en organisationsanalysemodel udviklket af H.J. Leavitt i 1965. Modellen er blevet udvidet siden da, så den bedre stemmer overens med det samfund, vi har i dag. Det er derfor også den udvidede model, vi her forklarer og giver eksempel på.
Modellen kan bruges af organisationer, der står over for forandringer. Den tager højde for, at alle elementer i en organisation er gensidigt afhængige af hinanden, og foretager man forandringer på ét punkt, vil de også have indflydelse på andre aspekter af organisationen.
Ifølge Leavitt har en virksomhed fire komponenter, som er vigtige at tage højde for i en analyse:
Der er tale om en simpel model, der er defineret ud fra to trin.
Når du skal definere de fire komponenter, kan du klarlægge, hvad virksomhedens kerneopgaver er. Du skal også klarlægge, hvem der løser disse opgaver, hvad der motiverer og driver aktørerne. Strukturen handler om, hvordan virksomheden er opbygget og teknologien handler blandt andet om det udstyr og de teknologiske processer, der definerer virksomheden.
Når du analyserer, hvordan forandringer påvirker de fire komponenter, vil du opleve, at en forandring i bare én af komponenterne vil betyde forandring i de øvrige også.
Modellen kan hjælpe en organisation til at forudse konsekvenser af forandringer, og det kan gøre det lettere at navigere i.
Er ud interesseret i at vide mere om ledelse og virksomheder, så læs også vores artikler om Porters Five Forces, Balanced Scorecard, Kotters 8 trins model og konkurrentanalyse.
I modellen indgår få simple komponenter, og derfor kan den virke meget overskuelig og nem at bruge. Mange virksomheder oplever dog, at Leavitt's model kan være svær at bruge i praksis den dag i dag. Det er vigtigt at være opmærksom på, hvis du forsøger at bruge den på din arbejdsplads, eller hvis du skal skrive en Leavitts modell opgave.
Den har nemlig mødt nogle kritikpunkter. De drejer sig primært om, at den ikke er fulgt med tiden. Modellen tager for eksempel ikke højde for:
Disse kritikpunkter har H.J. Leavitt selv taget højde for, og derfor har han lavet en udvikling af sin model.
Udviklingen af Leavitt modellen tager højde for, at også omverdenen har en vigtigt indvirkning på en organisation. Når der sker forandringer på et større plan, kan det ikke undgå at påvirke organisationer. Leavitt udvidede derfor selv sin model med en ekstra komponent, der hed "Omgivelser".
Senere er modellen igen blevet yderligere udvidet af to teoretikerbrødre ved navn Morten Ry og J.C. Ry Nielsen. De syntes ikke, at modellens seneste udvikling betød, at den fulgte tilstrækkeligt meget med tiden. Derfor har de tilføjet fire ekstra komponenter til modellen, der alle bevæger sig inden for cirklen "omverden". Disse komponenter er naturligvis vigtige at have med, hvis du er ved at skrive en Leavitts model opgave.
De nye elementer er:
Hvor vil virksomheden hen? Hvilke værdier står i centrum af virksomheden i forhold til medarbejdere, ledelse og retningslinjer?
Dette element omhandler belønningen af medarbejderne og organisationen. Alle skal kunne se værdien af og meningen med deres arbejdsindsats.
Her er der tale om samspillet mellem de fysiske rammer (geografi, layout og design), og hvordan virksomeden fungerer.
Her er der tale om den organisationskultur, der hersker i virksomheden. Har alle fælles normer og værdier? Føler alle ansatte, at der er sammenhold og hjælpsomhed i virksomheden?
En ekstra komponent udover den overordnede cirkel "Omverden" blev desuden tilføjet af de to Ry-brødre. Denne hedder "Historie", og forholder sig til, hvordan organisationen historisk har klaret sig gennem både positive og negative situationer.
Her kan der både være tale om mere universelle begivenheder som finanskriser, men der kan også være tale om forandringer på et mere individuelt plan som eksempelvis faldende efterspørgsel på virksomhedens ydelser.
Få hjælp til digital markering og søgemaskineoptimering fra et erfarent bureau, som PK Medier. Find oplysninger her.
Peter Klitkou er bureauejer og SEO ekspert hos PK Medier. Peter kender til alt inden for søgemaskineoptimering.
Hvis du sidder fast med din hjemmeside på side 2-3-4 stk. på Google, skal du bare tage fat Peter, og så vil han tage en uforpligtende snak med dig.
Strandlodsvej 6B, 2. th.
2300 København S
Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783