Opdateret juli 5, 2024 af Mads Emil Hansen

Leavitts model - eksempel på organisationsanalyse

Hvis din organisation står over for forandringer, kan det være nyttigt at kende Leavitts model og et eksempel på den til brug for organisationsanalyse. De er et værktøj, man kan bruge til at analysere effekten af forandringer.

Kotters 8 trins model

Forklaring af Leavitts udvidede model

Leavitts model er en organisationsanalysemodel udviklket af H.J. Leavitt i 1965. Modellen er blevet udvidet siden da, så den bedre stemmer overens med det samfund, vi har i dag. Det er derfor også den udvidede model, vi her forklarer og giver eksempel på. 

Modellen kan bruges af organisationer, der står over for forandringer. Den tager højde for, at alle elementer i en organisation er gensidigt afhængige af hinanden, og foretager man forandringer på ét punkt, vil de også have indflydelse på andre aspekter af organisationen. 

Ifølge Leavitt har en virksomhed fire komponenter, som er vigtige at tage højde for i en analyse:

  • Opgaver
  • Aktører
  • Struktur
  • Teknologi
Kotters 8 trins model

Eksempel på brug af Leavitts model

Der er tale om en simpel model, der er defineret ud fra to trin.

  1. Definér de fire komponenter opgaver, aktører, struktur og teknologi
  2. Analysér hvordan de givne forandringer vil have indflydelse på de fire komponenter

Når du skal definere de fire komponenter, kan du klarlægge, hvad virksomhedens kerneopgaver er. Du skal også klarlægge, hvem der løser disse opgaver, hvad der motiverer og driver aktørerne. Strukturen handler om, hvordan virksomheden er opbygget og teknologien handler blandt andet om det udstyr og de teknologiske processer, der definerer virksomheden. 

Når du analyserer, hvordan forandringer påvirker de fire komponenter, vil du opleve, at en forandring i bare én af komponenterne vil betyde forandring i de øvrige også. 

Modellen kan hjælpe en organisation til at forudse konsekvenser af forandringer, og det kan gøre det lettere at navigere i. 

Er ud interesseret i at vide mere om ledelse og virksomheder, så læs også vores artikler om Porters Five Forces, Balanced Scorecard, Kotters 8 trins model og konkurrentanalyse

Forandringer i praksis

Få hjælp til digital markering og søgemaskineoptimering fra et erfarent bureau, som PK Medier. Find oplysninger her.

Kilder:

Peter Klitkou

Peter Klitkou er bureauejer og SEO ekspert hos PK Medier. Peter kender til alt inden for søgemaskineoptimering.

Hvis du sidder fast med din hjemmeside på side 2-3-4 stk. på Google, skal du bare tage fat Peter, og så vil han tage en uforpligtende snak med dig.

Peters SEO bureau
Genveje
Info

Find os her

Strandlodsvej 6B, 2. th.
2300 København S

Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk

CVR: 37296783

Copyright © 2024 marketing-eksperten.dk