Hvad skal en hjemmeside indeholde? Det kræver en forståelse for søgemaskineoptimering at lave et godt website, da det skal indeholde bestemte indholdsmæssige og tekniske tiltag. Læs med her og bliv klogere på de forskellige aspekter af SEO.
Hvad skal en hjemmeside indeholde? Det starter med den rette URL, også kendt som webadresse. Denne skal struktureres og designes på den rette måde, så den lever op til kravene for søgemaskineoptimering. Det vil sige, at den skal være let at læse og forstå for både brugere og søgemaskiner. Derfor skal den indeholde relevante søgeord, der passer til indholdet på hjemmesiden, dvs. brugerens søge intention.
Eksempel: denne URL hedder "SEO-venlig-hjemmeside".
En god URL er kort og præcis, og indeholder hverken unødvendige ord, tal eller tegn. På denne måde kan søgemaskinerne nemmere forstå og indeksere indholdet på hjemmesiden, og på denne måde kan hjemmesiden komme til at rangere højt i søgeresultaterne.
Forside: Forsiden er det første, som besøgende ser. Den skal derfor være brugervenlig og give en hurtig og klar oversigt over, hvad indholdet omhandler.
Om os-sektion: Denne side beskriver virksomheden, personerne eller projektet bag, og der skal gerne lægges fokus på formålet, historien og værdier.
Kontaktinformation: Dette er en sådan, besøgende kommer i kontakt med virksomheden. Det skal derfor være nemt tilgængeligt - enten gennem en kontaktformular, e-mail-adresse eller telefonnummer.
Produkter eller tjenester: Tilbydes der produkter eller andre tjenester, skal disse have en side med tilhørende produktbeskrivelser.
Blog eller nyhedssektion: En blog eller nyhedssektion er relevant for nogle hjemmesider. Dette kan holde besøgende opdateret og engageret.
FAQ-sektion: Det er en god idé at samle ofte stillede spørgsmål, så besøgende nemt og hurtigt kan få svar på de mest almindelige forespørgsler.
Juridiske oplysninger: Eksempelvis privatlivspolitik, brugsbetingelser og andre juridiske forpligtelser, afhængigt af formålet med hjemmesiden.
Søgemuligheder: Det er smart at have en søgefunktion, særligt hvis hjemmesiden indeholder meget indhold eller mange produkter.
Responsivt design: Det er vigtigt at sikre, at hjemmesiden fungerer optimalt på forskellige enheder og skærmstørrelser, herunder computere, tablets og smartphones.
Social media links: Husk altid at linke til virksomhedens sociale medier, hvis disse findes, så besøgende kan følge med på tværs af relevante platforme.
Call-to-action (handlingsopfordringer): Dette indebærer tydelig opfordring til handling, med formålet at guide besøgende til at udføre ønskede handlinger, f.eks. køb, tilmelding eller kontakt.
Billeder og grafik: Billeder, videoer eller infografikker er med til at gøre en hjemmeside tiltalende og engagerende for besøgende.
Vi anbefaler til enhver tid, at du bruger PK Medier som sparringsparter.
Find oplysningerne herunder:
Peter Klitkou er bureauejer og SEO ekspert hos PK Medier. Peter kender til alt inden for søgemaskineoptimering.
Hvis du sidder fast med din hjemmeside på side 2-3-4 stk. på Google, skal du bare tage fat Peter, og så vil han tage en uforpligtende snak med dig.
Strandlodsvej 6B, 2. th.
2300 København S
Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783