Opdateret januar 13, 2022 af Peter Klitkou

Hvad er marketing?

Svar: Marketing i 2024 er i bund og grund en type handling, som er med til at få en virksomhed til at sælge flere produkter og/eller services, da kendskabsgraden for virksomheden øges. Det handler således om at fremme virksomhedens evne til præstere, ved at fange folks opmærksomhed.

Mange forveksler marketing med reklamer, men dette er ikke helt rigtigt. Reklamer er en del af marketing. Dog handler markedsføring ikke kun om reklamer, det strækker sig helt fra tanken om et produkt til udarbejdelse og salg af produktet. Og dette er foruden den markedsføring, som selve virksomheden skal skabe omkring sig selv.

Hvorfor er marketing vigtigt

Marketing er vigtigt af forskellige årsager, herunder:

  1. Synlighed og opmærksomhed: Marketing er nødvendigt for at gøre en virksomhed eller produkt synligt overfor potentielle kunder. Har man ikke fokus på dette, er der risiko for at blive overset.

  2. Kundetilfredshed: Marketing er en måde, hvorpå der kan skabes tilfredshed og opbygges trofaste kunder. Effektiv markedsføring tilbyder værdifuld information om en virksomhed eller produkt til kunderne, hvilket skaber gennemsigtighed.

  3. Salg og indtægter: Marketing gør det muligt at øge omsætning og indtjening, da det er afgørende i forbindelse med at skabe efterspørgsel og generere salg. Det kræver dog typisk effektive strategier.

  4. Branding: Markedsføring er en vigtig bidragsyder i forhold til at skabe og styrke et brand. Det gælder om at være kontinuerlig i sin branding og markedsføringsaktiviteter, så man kan adskille sig fra sine konkurrenter og skabe en positiv opfattelse hos egen målgruppe.

  5. Forretningsvækst: Med en gennemtænkt og velplanlagt marketingplan er det muligt at vækste og udvikling en virksomhed ved at tiltrække nye kunder, udvide markedsandelen og introducere nye produkter eller tjenester.

Afsluttende er markedsføring en afgørende faktor i forbindelse med at opbygge og opretholde en sund og succesfuld virksomhed ved at sikre synlighed, tilfredshed og vækst.

Aspekterne af marketing

Dem, der tror, at marketing kun handler om reklame, tror også, at reklame kun omhandler salg af produktet. Dette er fejlagtigt tænkt, da dette allerede begynder inden produktet udarbejdes, da udvikleren allerede her gør sig tanker om, hvem målgruppen er, og hvem der ellers vil få glæde af produktet.

Her identificerer man altså, hvilke behov produktet skal opfylde og målgruppen for dette. Her er det også især relevant at lave en målgruppeanalyse, der både kan give et godt overblik over, hvad målgruppens interesser og behov er, og på den måde bedre kan målrette produktet herefter under udviklingen.

Denne vigtige information om målgruppen er ikke bare vigtig for produktudviklingen, men også især i markedsføringen af selve produktet. Gennem disse informationer kan reklameringen planlægges således, at det rammer målgruppen bedst muligt.

Således er marketing meget mere end bare reklamer.

Se også hvad er black hat SEOSEO topic cluster, hvad er SEO, SEO tekster skabeloninternational SEOSEO duplikeret contentSEO bureau VejleSEO bureau RandersOn-page SEO analyse og SEO abonnement

Hvad er online markedsføring?

I takt med den digitale udvikling, så har de digitale medier også ført muligheder med sig i forhold til marketing. Ved hjælp af digitale medier som Facebook og Instagram kan målgruppen langt mere præcist nås.

Her giver de sociale medier vigtige informationer om målgruppen, såsom alder, køn og geografisk placering, samt adfærdsmæssige informationer, som er med til at målrette markedsføringen.

Med digital marketing handler det især om, at komme ud og reklamere for sig selv dér, hvor éns målgruppe begår sig.

Dette er både vigtigt at gøre for at skabe flere konverteringer - få en besøgende på éns side til at gå fra at være blot en besøgende til at være en betalende kunde - og for at skabe noget larm omkring egen virksomhed, så målgruppen hører om brandet og produktet.

Se også SEO bureau Valby, SEO bureau Århus, hvad er SEO, hvordan laver man en hjemmeside fra bunden, hvad er SEO og adwordshvordan kan man se om en hjemmeside er sikker, og SEO for webshop.

 

Bliv klogere på dine muligheder

Marketing er et vigtigt aspekt af enhver virksomhed, da den hjælper med at skabe værdi, differentiere sig fra konkurrenterne og opbygge stærke relationer med kunderne. Det er derfor vigtigt at sætte fokus på, hvis din virksomhed skal lykkes.

Formålet med marketing er at tiltrække, fastholde og opbygge et tilfredsstillende forhold til kunderne, samtidig med at det opfylder virksomhedens mål og målsætninger.

Det er vigtigt at have en gennemtænkt strategi, så man tiltrækker kunder og skaber bevidsthed omkring ens virksomhed. Dette giver desuden mulighed for at differentiere sig fra konkurrenterne ved at fremhæve unikke fordele. 

Mangler du hjælp til at se din virksomhed eller forretnings muligheder, er det oplagt at gøre brug af ekstern hjælp. På denne måde får du ekspertise og sparring, så du kan blive helt klog på markering i forhold til netop din forretning. 

Se også teknisk SEO og Google Analytics 4. Læs desuden om Porters Five Forces, pris på hjemmeside med webshop, hvordan finder Google min hjemmeside og Amazon affiliate Danmark.

Liste over typer af marketing:

I 2024 findes der en lang række forskellige typer af marketing, og de har hver især deres fordele samt ulemper. Deres forskellige karakteristika spiller ind på, hvornår det er oplagt at bruge de enkelte værktøjer. 

De primære typer af marketing du bør kende er: 

  • Social media marketing 
  • Google marketing (Google ads)
  • Søgemaskineoptimering
  • Affiliate marketing 
  • Influencer marketing
  • Email marketing

Udover disse overordnede kategorier findes der langt flere muligheder, dette er dog nogle af de fundamentale. Vigtigt er det blot, at du kender forskellen på push markedsføring samt pull marketing, hvilket er en helt central forskellighed iblandt de forskellige typer.

Læs også om SEO bureau, SEO optimering pris, SEO optimering for begyndere og hvorfor er SEO vigtigt?.

Værd at vide

Der er mange nuancer og strategiske overvejelser, der spiller ind afhængigt af din virksomheds specifikke situation og målsætninger. Der er dog nogle gængse ting om marketing, som er vigtigt at have styr på: 

  1. Målgruppe: Det er essentielt at have kendskab til sin målgruppe, i ønsket om at målrette sine aktiviteter på effektiv vis. 

  2. Produkt/Tjeneste: Det er også vigtigt at have indblik og forståelse for produkter eller tjenester, når der kommunikeres ekstern om værdi og fordele til potentielle kunder.

  3. Konkurrence: Kendskab og generel indsigt om konkurrenter og markedet er væsentligt for at differentiere sig og komme med unikke måder at tiltrække kunder på.

  4. Kanaler: Forskellige kanaler bruges til forskellige målgrupper, og der må derfor gøres strategiske overvejelser i forbindelse med valg af markedsføringskanal. Der kan være tale om alt fra sociale medier, e-mail, content marketing, SEO osv. Gå efter de kanaler, der kan føre målsætningerne ud i livet. 

  5. Målinger: Løbende analyse og måling af markedsføringsindsatser er væsentligt for at kunne evaluere og forbedre strategier.

  6. Branding: Brug branding til at opbygge en særlig identitet og give din virksomhed eller produkter en personligt. Dette er afgørende for at skabe en positiv opfattelse af en virksomhed blandt forbrugerne og differentiere sig. 

  7. Kreativitet: Marketing hænger på sammen områder sammen med kreativitet. Det gælder om at kreere unikke og spændende budskaber og kampagner, som adskiller sig fra mængden og fanger folks opmærksomhed.

Se også hvad koster en facebook annonce, tjen penge på affiliate marketing, hvordan laver man SEO, hvad skal en hjemmeside indeholde, SEO bureau Kolding, SEO bureau Odense og SEO bureau Aalborg.

 

Hvilken type marketing skal man vælge?

Det kan være svært at orientere sig om, hvilken marketing man skal vælge, da der som skrevet er mange forskellige muligheder. Ofte kan man godt kombinere flere former, så man behøver ikke udelukkende at gå med én slags.

Det kan også være, at du skifter lidt mellem de forskellige typer for at finde det, der fungerer bedst for dig. Dog er det vigtigt at sætte sig ind i processen for de forskellige typer, så man ved, hvad man kan forvente af det.

Vælger man for eksempel at bruge et bureau til at hjælpe med søgemaskineoptimering (SEO), skal man typisk være lidt mere tålmodig end ved Google Ads. Det betyder dog slet ikke, at resultaterne ikke vil være gode, men blot at SEO er en proces, der fokuserer på mere langsigtede resultater, hvor Google Ads er mere kortsigtede og hurtigere resultater.

Det handler derfor om at vælge noget, som passer til din virksomhed og det stadie I er i. Er du i tvivl om, hvad der ville gavne din virksomhed bedst, kan du tage kontakt til et bureau som PK Medier. Her kan du få hjælp til at vurdere, hvordan man lægger den bedste strategi for din virksomheds digitale marketing.

 

Hvad er forskellen på PR og marketing?

PR står for "Public Relations" og handler om styrke virksomhedens omdømme i omverdenen gennem internt og eksternt arbejde.

Dette vil ofte indebære at formidle resultater og budskaber til samarbejdspartnere, kunder og pressen. Det kan være, at man laver en pressemeddelelse omkring strukturelle ændringer i virksomheden eller andre nyheder.

Det er derfor ikke nødvendigvis med målsætningen om at få salg hos kunder, som er formålet med marketing. Det indebærer derfor ikke annoncer og reklamer eller andre typer markedsføring.

I en virksomhed er det en god idé at have en strategi for begge, men vigtigt at man ikke blander dem sammen, da de er to meget forskellige punkter.

 

Læg en god marketingstrategi

Når man skal i gang med at arbejde med marketing, er det en god idé at lægge en marketingstrategi. Den kan være mere eller mindre omfattende, men den er vigtig, da den ikke blot er en strategi for, hvad du skal gøre, men også for hvad du gerne vil opnå. Den hjælper dig med løbende at måle på resultaterne af dit marketingarbejde.

Hos Marketing Eksperten anbefaler vi, at du som minimum gør dig tanker om og definerer følgende:

  • Hvem er din målgruppe?
  • Hvilke målsætninger har du til arbejdet?
  • Hvilke resultater forventer du?
  • Hvilke marketingaktiviteter skal indgå?
  • Hvad er budgettet?
  • Hvordan og hvornår vil du følge op og evaluere på indsatsen? 

At lave god og succesfuld markedsføring kræver typisk et stort forarbejde. Når du har besvaret følgende spørgsmål og lagt en klar plan for din indsats, er du klar til at lægge en mere detaljeret marketingplan.

Vi anbefaler, at du har en plan for hver af dine målsætninger, da det vil gøre det lettere at måle effekten af dit arbejde. Målsætninger kan nemlig være meget forskellige, og man kan sagtens have flere målsætninger i sin markedsføringsindsats. 

 

Definér dine målsætninger

Målsætningerne for en markedsføringsindsats kan være mange og forskellige. De afhænger blandt andet af din virksomhed og den ydelser eller produkter, virksomheden sælger. Strategien for arbejdet med markedsføring kan også se meget forskellig ud afhængigt af målsætningerne. 

Dine målsætninger kan eksempelvis være:

  • At fastholde eksisterende kunder
  • At få flere nye kunder
  • At ændre virksomhedens eller produktets image
  • At øge salget af specifikke produkter eller ydelser
  • At udbrede det generelle kendskab til virksomheden

Dette er blot eksempler på nogle af de mere typiske målsætninger. Din virksomhed kan sagtens have en anden type af målsætninger. Det vigtigste er, at have klart definerede målsætninger, da det er dem, der tillader at måle effekten af det arbejde med marketing, der udføres. 

Kilder:

Få professionel hjælp til marketing

Har du brug for hjælp til digital markedsføring, er PK Medier det rette valg.

FAQ 

Hvad er marketing?

Marketing indebærer alle aktiviteter, strategier og processer, der sigter mod at skabe, kommunikere, levere og udveksle værdi for kunder og samarbejdspartnere. Der er tale om en bred vifte af aktiviteter, herunder markedsundersøgelser, produktudvikling, prissætning, distribution, reklame, salgsfremmende aktiviteter, branding og kundeservice.

Hvem laver marketing?

Stort set alle virksomheder laver marketing på den ene eller anden måde, da dette er en afgørende del af at drive en forretning eller  organisation. Der findes desuden bureauer, der hjælper store og små virksomheder med analyse og strategi. 

Hvad indebærer markedsføring?

Markedsføring indebærer forskellige typer aktiviteter, strategier og processer, med formålet at promovere og sælge produkter eller tjenester samt at opbygge og vedligeholde relationer til diverse kunder og målgrupper.

Hvad omfatter markedsføring?

Branding, kundeservice og relationer, digital marketing, distribution, prissætning m.m. hører alt sammen under markedsføring. Er du i tvivl om, hvordan du skal bære dig ad, kan det være en fordel at opsøge ekstern ekspertise til din virksomhed eller forretning. 

 

Genveje
Info

Find os her

Strandlodsvej 6B, 2. th.
2300 København S

Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk

CVR: 37296783

Copyright © 2024 marketing-eksperten.dk