Opdateret januar 13, 2022 af Marketing Eksperten

Hvad er marketing?

Marketing er i bund og grund en type handling, som er med til at få en virksomhed til at sælge flere produkter og/eller services, da kendskabsgraden for virksomheden øges. Det handler således om at fremme virksomhedens evne til præstere, ved at fange folks opmærksomhed.

Mange forveksler marketing med reklamer, men dette er ikke helt rigtigt. Reklamer er en del af marketing. Dog handler markedsføring ikke kun om reklamer, det strækker sig helt fra tanken om et produkt til udarbejdelse og salg af produktet. Og dette er foruden den markedsføring, som selve virksomheden skal skabe omkring sig selv.

Aspekterne af marketing

Dem, der tror, at marketing kun handler om reklame, tror også, at reklame kun omhandler salg af produktet. Dette er fejlagtigt tænkt, da dette allerede begynder inden produktet udarbejdes, da udvikleren allerede her gør sig tanker om, hvem målgruppen er, og hvem der ellers vil få glæde af produktet.

Her identificerer man altså, hvilke behov produktet skal opfylde og målgruppen for dette. Her er det også især relevant at lave en målgruppeanalyse, der både kan give et godt overblik over, hvad målgruppens interesser og behov er, og på den måde bedre kan målrette produktet herefter under udviklingen.

Denne vigtige information om målgruppen er ikke bare vigtig for produktudviklingen, men også især i markedsføringen af selve produktet. Gennem disse informationer kan reklameringen planlægges således, at det rammer målgruppen bedst muligt.

Således er marketing meget mere end bare reklamer.

Hvad er digital marketing?

I takt med den digitale udvikling, så har de digitale medier også ført muligheder med sig i forhold til marketing. Ved hjælp af digitale medier som Facebook og Instagram kan målgruppen langt mere præcist nås. Her giver de sociale medier vigtige informationer om målgruppen, såsom alder, køn og geografisk placering, samt adfærdsmæssige informationer, som er med til at målrette markedsføringen.

Med digital marketing handler det især om, at komme ud og reklamere for sig selv dér, hvor éns målgruppe begår sig. Dette er både vigtigt at gøre for at skabe flere konverteringer - få en besøgende på éns side til at gå fra at være blot en besøgende til at være en betalende kunde - og for at skabe noget larm omkring egen virksomhed, så målgruppen hører om brandet og produktet.

Er du nysgerrig på, hvad digital marketing ellers kan, så kan du læse meget mere om dette på PK Mediers hjemmeside, hvor de gennemgår, hvad online marketing er for noget, og hvilke fordele, der er ved dette.

Find det rette mix for marketing

Marketing-mix er den samlede betegnelse for de taktiske redskaber, som en virksomhed benytter, når denne laver markedsføring. Her indgår fire forskellige aspekter, der sammen skal agere for at ramme den rette målgruppe for den virksomhed, det produkt eller den service, som søges at fremhæve.

Under marketing arbejder man sædvanligvis med det, man kalder de fire P’er. Disse er: product (produkt), price (pris), promotion (promovering) og place (sted).

Det er disse fire aspekter, som virksomheder anvender, når de skal finde den målgruppe, der passer til deres produkt eller service og skal påvirke den med deres markedsføring. 

Mixes de fire aspekter rigtigt vil dette forhåbentligt føre til salg af virksomhedens produkt eller service. Det er altså altafgørende, at de fire aspekter samspilles på den rigtige måde.

Ikke træt endnu? Læs videre herunder
Copyright © 2022 marketing-eksperten.dk