Digital marketing er online markedsføring, der udnytter digitale kanaler og værktøjer til at nå og engagere en målgruppe. Formålet med dette er at skabe opmærksomhed, generere leads, øge salg og opbygge brandbevidsthed på digitale platforme.
For at forstå hvad digital marketing er, må vi først må kortlægge, hvad det indebærer, og dernæst hvordan man som virksomhed benytter denne type markedsføring mest effektivt.
Marketing indebærer helt konkret en udbredelse eller synliggørelse af den ydelse eller det produkt, man ønsker at sælge eller videreformidle. Det dækker i den forbindelse over de aktiviteter, som du fortager dig i den proces.
Digital marketing dækker derfor, som ordet antyder, over disse aktiviteter - men digitalt. Der er altså tale om, de tiltag man foretager sig online for at synliggøre og promovere din ydelse eller dit produkt, ofte med henblik på at sælge dit produkt eller skabe konverteringer.
Før internettet og sociale medier førte virksomheder kampagner ved hjælp af tv-kampagner, avis annoncer, billboards, brochure, magasiner og meget andet trykt materiale, hvor de i dag har udvidet promoveringen til en masse digitale platforme.
De digitale platforme bevæger sig i alt fra sociale medier som Facebook, Instagram, Twitter og Pinterest til nyhedsbreve på mail, hjemmesider og online blogs. Der er et hav af muligheder digitalt for virksomheder og deres marketing.
Digital marketing er særligt effektivt sammenlignet med offline kommunikation på grund af muligheden for at målrette og segmentere markedsføringen til præcis den ønskede målgruppe. Ved at udnytte digitale kanaler kan virksomheder nå en global målgruppe, uanset geografisk placering, hvilket åbner op for nye vækstmuligheder.
Desuden tillader digital marketing målretning og personalisering af budskaber til specifikke segmenter af målgruppen, hvilket øger effektiviteten af markedsføringen. Dette inkluderer nøjagtig måling af resultater som visninger, klik, konverteringer og return on investment (ROI), hvilket giver virksomheder mulighed for løbende at justere og optimere deres strategier.
Sammenlignet med traditionelle markedsføringsmetoder kan digital marketing ofte være mere omkostningseffektivt og give bedre resultater, især for mindre virksomheder med begrænsede marketingbudgetter. Digitale marketingkanaler muliggør også direkte interaktion og engagement med målgruppen gennem kommentarer, deling og likes, hvilket kan styrke forholdet mellem virksomheden og dens kunder.
Vi, hos Marketing Eksperten, ved præcis, hvilke parametre du kan starte med at stille skarpt på.
Flere og flere bliver opmærksom på den lille diamant i digital marketing - nemlig SEO. Søgemaskineoptimering er i stigende grad begyndt at indtage den digitale marketing scene og med god grund.
Hvis du skal købe et produkt eller booke et bord på en restaurant, vil du højst sandsynligt, som alle andre, søge i eller “spørge” Google. Du har mulighed for strategisk at optimere din hjemmeside efter Google og andre søgemaskiner, så dine ydelser og produkter vises og rangers højt i søgeresultatet, og det skaber konverteringer og salg.
Derudover kan du have digitale indsatser, hvor du fokuserer på Google Ads, som er de betalte annoncer på Google. Modsat SEO, er denne indsats ofte dyrere, men giver rigtig stor eksponering.
En tredje indsats du kan foretage dig indenfor digital marketing er Facebook Annoncering, som indebærer betalte annoncer på platforme eget af Facebook (nu Meta).
Du skal blot huske at lægge en god veludført handlingsplan for dine indsatser indenfor digital marketing, og hertil fastlægge den helt rigtige og passende ramme for budgettet, da det kan være altafgørende for, hvordan dine initiativer udvikler sig.
Virker det uoverskueligt at opstarte en masse indsatser, som du hverken er ekspert indenfor eller bliver det. Lad professionelle konsulenter eller specialister om arbejdet, så du kan bruge tid og energi på det, du gør bedst - at vækste din virksomhed. Søg derfor hjælp hos et digitalt marketing bureau.
Der findes adskillige marketing bureauer i Danmark, og det kan være svært at holde hoved og hale i markedet, når du skal udvælge dem, som kan rådgive dig i din digitale marketing. Men find det, som du ser som et match i både målsætninger og ekspertise. Hvis du søger hjælp til SEO optimering for begyndere eller hvad er SEO, kontakt da et SEO bureau, som PK Medier, som er specialiseret indenfor netop det.
Læs også SEO for små virksomheder, hvad er SEO og AdWords, hvordan kan man se om en hjemmeside er sikker eller SEO for webshop.
Hvad er digital marketing?
Digital marketing indebærer udnyttelsen af digitale kanaler og værktøjer for at nå og engagere en målgruppe. Formålet med dette er at skabe opmærksomhed, generere leads, øge salg og opbygge brandbevidsthed på digitale platforme.
Hvorfor er digital marketing vigtigt?
Online markedsføring er væsentligt, da de fleste virksomheder i dag konkurrerer på nettet, og det derfor gælder om at skabe en stærk online synlighed og profil. En måde at gøre dette på er ved brug af søgemaskineoptimering.
Hvad er offline markedsføring?
Dette indbærer eksempelvis annoncer i aviser og ugeblade, og blev særligt brugt af virksomheder før i tiden. I dag er store aspekter af offline markedsføring erstattet med online.
Hvorfor finder man hjælp til online markedsføring?
Man kan eksempelvis gøre brug af et bureau eller en konsulent. Vi anbefaler til hver en tid PK Medier.
Strandlodsvej 6B, 2. th.
2300 København S
Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783