Opdateret januar 13, 2022 af Marketing Eksperten

Digital marketing

Vi lever i en verden, hvor der er stort fokus på online tilstedeværelse grundet vores digitale levetid. Det er ikke kun privatpersoner, som kommunikere og hovedsageligt bevæger sig online men også de danske og udenlandske virksomheder. Det er derfor vigtigt for virksomheder at omstille sig og huske et stort fokus på den digitale marketing.

Digital marketing kort fortalt

Men først må vi kortlægge, hvad digital marketing er i sin grundsten, og dernæst hvordan man som virksomhed benytter det mest effektivt. 

Marketing indebærer helt konkret en udbredelse eller synliggørelse af den ydelse eller det produkt, du ønsker at sælge eller videreformidle. Det dækker i den forbindelse over de aktiviteter, som du fortager dig i den proces.

Digital marketing dækker derfor, som ordet antyder, over disse aktiviteter - men digitalt. Der er altså tale om, de tiltag du gør dig online for at synliggøre og promovere din ydelse eller dit produkt, ofte med henblik på at sælge dit produkt eller skabe konverteringer. 

Før internettet og sociale medier førte virksomheder kampagner ved hjælp af tv-kampagner, avis annoncer, billboards, brochure, magasiner og meget andet trykt materiale, hvor de i dag har udvidet promoveringen til en masse digitale platforme.

De digitale platforme bevæger sig i alt fra sociale medier som Facebook, Instagram, Twitter og Pinterest til nyhedsbreve på mail, hjemmesider og online blogs. Der er et hav af muligheder digitalt for virksomheder og deres marketing.

Men hvorfor er digital marketing smart at have fokus på?

Det der gør digital marketing så effektivt, til fordel for den offline kommunikation, er at, du kan specificere og segmentere din marketing til præcis den målgruppe, du ønsker at være synlig for. Hvor du før, med din trykte annonce, potentielt ikke vidste, hvem der læste avisen og dermed din annonce, kan du i dag med sikkerhed promovere effektivt, specifikt og målrettet. 

Du kan i samme omgang fordelagtigt effektmåle på dine indsatser og initiativer, og se hvor du har forbedringsmuligheder, og hvor dine styrker er at finde.

Kort intro til tips og tricks

Vi, hos Marketing Eksperten, ved præcis, hvilke parametre du kan starte med at stille skarpt på. 

Flere og flere bliver opmærksom på den lille diamant i digital marketing - nemlig SEO. Søgemaskineoptimering er i stigende grad begyndt at indtage den digitale marketing scene og med god grund. 

Hvis du skal købe et produkt eller booke et bord på en restaurant, vil du højst sandsynligt, som alle andre, søge i eller “spørge” Google. Du har mulighed for strategisk at optimere din hjemmeside efter Google og andre søgemaskiner, så dine ydelser og produkter vises og rangers højt i søgeresultatet, og det skaber konverteringer og salg.

Derudover kan du have digitale indsatser, hvor du fokuserer på Google Ads, som er de betalte annoncer på Google. Modsat SEO, er denne indsats ofte dyrere, men giver rigtig stor eksponering. 

En tredje indsats du kan foretage dig indenfor digital marketing er Facebook Annoncering, som indebærer betalte annoncer på platforme eget af Facebook (nu Meta). 

Du skal blot huske at lægge en god veludført handlingsplan for dine indsatser indenfor digital marketing, og hertil fastlægge den helt rigtige og passende ramme for budgettet, da det kan være altafgørende for, hvordan dine initiativer udvikler sig.

Få hjælp til din digitale marketing af professionelt bureau

Virker det uoverskueligt at opstarte en masse indsatser, som du hverken er ekspert indenfor eller bliver det. Lad professionelle konsulenter eller specialister om arbejdet, så du kan bruge tid og energi på det, du gør bedst - at vækste din virksomhed. Søg derfor hjælp hos et digitalt marketing bureau.

Der findes adskillige marketing bureauer i Danmark, og det kan være svært at holde hoved og hale i markedet, når du skal udvælge dem, som kan rådgive dig i din digitale marketing. Men find det, som du ser som et match i både målsætninger og ekspertise. Hvis du søger hjælp til SEO, kontakt da et SEO bureau, som er specialiseret indenfor netop det.

Ikke træt endnu? Læs videre herunder
Copyright © 2022 marketing-eksperten.dk