Opdateret juni 24, 2024 af Mads Emil Hansen

Målgruppeanalyse model - Strategisk segmentering og analyse

Forud for alt form markedsføring, marketing og branding er det altafgørende at være skarp på sin målgruppe og segmentering. Derfor skal man altid stille helt skarpt på sin analyse model, for på bedste vis at kunne planlægge sine kommende strategiske træk.

målgruppe

Målgruppe segmentering model

En målgruppe segmentering model hjælper dig til at analysere din kunde, hvem de er, hvor de oplever sig, hvad de interesserer sig for og meget mere. Til det findes der et hav af modeller og analyseværktøjer.

Det vigtigste, og det som går igen alle steder er dog, at du skal kunne svare på følgende spørgsmål om din målgruppe:

  • Hvor gammel er din typiske kunde?
  • Hvor befinder eller bor din kunde?
  • Hvad interesserer din kunde sig for?
  • Hvor meget er de villige til at betale for en service som din?
  • Har målgruppen fokus på kvalitet eller pris?

Det er på baggrund af disse parametre, du bliver klogere på, hvad det er, som du skal slå på i dine USP'er (unique selling propositions), din tone of voice, hvor du skal promovere dit produkt eller service.

Du kan desuden finde flere udenlandsker artikler om målgruppe segmentering og analyse model hos Brandmasteracademy og Oleoshop.

Primær- og sekundær målgruppe

Når du laver en målgruppeanalyse, er det vigtigt at du skelner mellem din primære og din sekundære målgruppe, og andre interesserede i et produkt som dit. Hvis du forsøger at ramme alle, rammer du ingen. Det er vigtigt at promovere specifikt til den primære og sekundære gruppe, og lade resten blive ekstra goder.

Lad os tage et eksempel - de sælger guld ringe designet til det feminine segment.

  • Din primære målgruppe: Kvinder i alderen 20-45 år.
  • Din sekundære målgruppe: Mænd i alderen 20-45 år. (som kan være kærester, ægtemænd osv. som køber ringe til sin partner).

Der er aldrig undervurderet at tage sin sekundære gruppe i betragtning, da de ofte også kan bidrage til en stor del af salget.

Hvordan fanger jeg min målgruppes opmærksomhed?

Der er mange marketingsgreb, som du har mulighed for at dreje på. Først og fremmest skal du overveje om dine kunder er digitale eller analoge. Det afgøre om du skal fange deres opmærksom på digitale platforme såsom TikTok, Instagram, Google, Facebook osv. eller om du skal ud og hænge på busser og andre outdoor placeringer.

Dernæst er det er det vigtigt at kende til hvor digitalt de befinder sig, og hvilke fora, du bør tage del i for netop at blive klogere på din målgruppe. En analyse og model, som her er relevant er Minervamodellen eller "persona" tilgangen, hvor du skaber en persona på din typiske kunde.

Få professionel hjælp

Få eksperthjælp inden for digital markedsføring fra et veletableret bureau. Kontakt PK Medier for hjælp til din strategi.

Kilder:

  • Find viden om SEO firmaer hos WEBFX
  • Læs mere om SEO hos SEMRUSH

Peter Klitkou

Peter Klitkou er bureauejer og rådgiver hos PK Medier. Peter arbejder til dagligt med målgrupper og dataanalyse af selvsamme. Det giver indblik i konkrete målgrupper og hvor de befinder sig, hvilke medier de benytter og hvordan de skal tilgås.

Kontakt ham for en uforpligtende snak.

Peters SEO bureau
Genveje
Info

Find os her

Strandlodsvej 6B, 2. th.
2300 København S

Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk

CVR: 37296783

Copyright © 2024 marketing-eksperten.dk