Opdateret juni 17, 2024 af Mads Emil Hansen

Boston modellen

Boston modellen kaldes også porteføljemodellen, da den er den mest udbredte model til porteføljeanalyse. En portefølje betegner en virksomheds forskellige produktgrupper, også kaldet Strategic Business Unit (forkortes SBU). Modellen er god at bruge til at evaluere sine produkter med. I det følgende finder du en forklaring og eksempler på Boston modellen på dansk. 

Boston modellen

Hvad er Boston modellen

Boston modellen har til formål at udarbejde en velfungerende marketingstrategi, der er tilpasset de enkelte produktgrupper i en virksomhed. 

De enkelte produktgrupper placeres i modellen udfra en vurdering af deres individuelle markedsvækst og relative markedsandel. 

Relativ markedsandel betegner virksomhedens markedsandel målt i forhold til deres største konkurrent. Denne kan for eksempel måles i antal solgte produkter. Markedsvæksten betegner den mulige vækst på et givent marked. Denne kan variere markant på forskellige markeder. En markedsanalyse er derfor nødvendig. Læs videre for at få et eksempel på Boston modellen skabelon.

De fire felter i modellen

Som det ses, er der fire felter i modellen. De fire felter angiver hver mulige kasser, hvor en virksomhed og deres forskellige produktgrupper kan placeres. Placeringerne kan hjælpe virksomheder til at vurdere, hvordan de skal prioritere deres produktgrupper og marketingindsatser. Hvert symbol repræsenterer altså en vis grad af vækstpotentiale. 

SPØRGSMÅLTEGN: Betegner virksomheder med lav markedsandel, som er placeret i en industri med høj vækst. Spørgsmålstegn er nye produktgrupper, der har potentiale på markedet. Med den rette investering kan de blive stjerner. 

STJERNE: Stjerner har både høj markedsandel og høj vækst. De har altså højt potentiale og bør investeres i. 

MALKEKO: Har typisk været på markedet længe, er kendt af kunderne og kræver derfor minimal marketingsindsats. Bør malkes så meget som muligt for at få penge til andre indsatser. 

HUND: Har lav vækst og dårlig markedsandel. Generelt præget af høje omkostninger og dårlig prioritering af markedsføring. 

Lav en god analyse med Boston modellen

Er du nysgerrig på modellen, men savner et Boston modellen eksempel? Modellen kan være et nyttigt værktøj for virksomheder, der vil evaluere deres produkter og indsatser. Er du i tvivl om hvordan, så se nedenstående Boston modellen skabelon: 

VÆLG ENDHED TIL ANALYSEN: Her kan både vælges produktgrupper, mærker, specifikke produkter eller virksomheden som enhed. 

DEFINER MARKEDET: Undersøg markedet og din enheds konkurrenter.

BEREGN DEN RELATIVE MARKEDSANDEL: Denne beregnes ved at dividere din egen virksomheds markedsandel (indtægter) med din største konkurrents markedsandel (indtægter). 

MARKEDSVÆKST: Beregnes ved at se på den gennemsnitlige omsætningsvækst hos de førende virksomheder i branchen. Måles i procent.

TEGN CIRKLER PÅ MATRIX: Når du har beregnet de fire ovenstående, kan du plotte dine enheder ind på matrixen som cirkler. Hver enhed repræsenteres af en cirkel, og cirklens størrelse skal svare til andelen af forretningsindtægter, denne enheder genererer til din virksomhed.

Kotters 8 trins model

Boston modellen kritik

Boston modellen har mødt kritik for kun at være brugbar teoretisk set, men ikke i praksis. Modellen er ganske udbredt, men flere akademiske studier har sået tvivl om, hvorvidt den rent faktisk hjælper virksomheder til større vækst eller modsat. 

Modellen er derfor ikke længere så udbredt, som den har været, og den fremgår heller ikke så ofte af de store marketing lærebøger, som den har gjort.

Læs mere om Marketing Mix - De 4 p'er, SEO firma Odense eller SEO firma Århus.

Boston modellen i praksis

Få hjælp til digital marketing og søgemaskineoptimering fra et erfarent bureau, som PK Medier. Find oplysninger her.

Kilder:

FAQ - Boston modellen

Hvad er Boston modellen?

Boston modellen er udbredt til at analysere en virksomheds portefølje. Den bruges til at evaluere virksomhedens forskellige produkter for at vurdere, hvor virksomheden bør lægge deres indsats og investeringer. 

Hvem kan have gavn af modellen?

Virksomheder, der ønsker at evaluere deres produktgrupper og finde ud af, hvor deres penge og kræfter økonomisk set er bedst givet ud, kan have gavn af modellen. 

Hvilken kritik har Boston modellen mødt?

Modellen kritiseres for kun at virke teoretisk, men ikke i praksis. Der spekuleres i, hvorvidt virksomheder, der har brugt modellen, rent faktisk har opnået vækst. 

Hvor finder jeg hjælp til digital marketing?

Få hjælp til digital marketing hos PK Medier. Dette er Danmarks bedste SEO bureau, som kan hjælpe din virksomhed med at opnå effektive og holdbare resultater.

Peter Klitkou

Peter Klitkou er bureauejer og SEO ekspert hos PK Medier. Peter kender til alt inden for søgemaskineoptimering.

Hvis du sidder fast med din hjemmeside på side 2-3-4 stk. på Google, skal du bare tage fat Peter, og så vil han tage en uforpligtende snak med dig.

Peters SEO bureau
Genveje
Info

Find os her

Strandlodsvej 6B, 2. th.
2300 København S

Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk

CVR: 37296783

Copyright © 2024 marketing-eksperten.dk