Opdateret marts 27, 2024 af Mads Emil Hansen

Marketing Mix - De 4 p'er

Marketing mix de 4 p'er omfatter fire faktorer, der skaber salg for virksomheden og mere værdi for kunden. Modellen kaldes også for et Parametermix og omhandler price, product, place og promotion. 

de-fire-p'er

Hvad står de 4 p'er for

Marketing mix - de 4 p'er udgør grundlaget for en virksomheds markedsføringsstrategi. Ved at balancere disse elementer effektivt kan virksomheder opnå deres salgs- og markedsføringsmål og opbygge en stærk position på markedet.

  1. Produkt: Dette refererer til de varer eller tjenester, som et firma tilbyder for at imødekomme kundernes behov og ønsker. Det omfatter aspekter som design, funktioner, emballage og branding.

  2. Pris: Dette refererer til det beløb, kunderne skal betale for at erhverve produktet eller tjenesten. Prisstrategier kan variere baseret på faktorer som produktionsomkostninger, konkurrence og opfattet værdi.

  3. Placering: Dette refererer til distributionskanalerne, gennem hvilke produktet eller tjenesten bliver gjort tilgængelig for kunderne. Det indebærer beslutninger om, hvor og hvordan produktet skal sælges, herunder detaljer som detailforretninger, online platforme og distributionsnetværk.

  4. Promovering: Dette refererer til de metoder, der bruges til at kommunikere og promovere produktet eller tjenesten til målgruppen. Det inkluderer reklame, salgsfremmende aktiviteter, public relations og andre promotionsaktiviteter, der sigter mod at øge opmærksomheden og generere efterspørgsel.

Hvornår bruger man marketing mix - De 4 p'er?

Man bruger marketing mix, de 4 p'er, til at skabe en bedre forståelse og strategi, når man henvender sig til virksomhedens målgruppe.

Gennem de forskellige parametre, kan man justere virksomhedens markedsføring, og sikre at den henvender sig til den ønskede målgruppe på bedste vis.

Det kan være at justere prisen, så den passer med det, som målgruppen ønsker at give for lignende produkter. Det giver eksempelvis ikke mening at have et produkt med en høj pris, som primært henvender sig til unge studerende. 

Det kan derfor have stor betydning for markedsføringen, at man har styr på sit marketing mix.

Hvad er de 7 p'er?

Hvis du har stødt på de 4 p'er eller begrebet "marketing mix" før, kan det sagtens være, at du også kender til de 7 p'er. Man har nemlig lavet en udvidet version af parametrene, hvor man har tilføjet 3 nye aspekter.

Denne version henvender sig primært til virksomheder i servicefagene, hvor der er parametre, som ikke er lige så relevante i andre brancher.

De 3 nye p'er er:

  • People: Fordi der er tale om en serviceydelse, er menneskerne med til at yde services for kunderne. Kvaliteten af oplevelsen for kunderne afhænger derfor også af den service, de får af medarbejderne.

  • Physical evidence: På dansk omtales dette ofte som "håndgribelighed" og handler om at kunder har mere tillid til produkter, som de kan se og føle på. De skal derfor føle sig knyttet til virksomheden og stole på, at der leveres et godt resultat, før de ønsker at betale penge for en service.

  • Proces: Her omhandler det processen, som er tilknyttet servicen. Ved produkter er der ofte en lang proces, som til sidst ender i et færdigt produkt. Ved service ydelser er processen med ofte samtidig med selve ydelsen.

Læs også om Minerva modellen, SEO firma Århus eller SEO firma Odense.

Få professionel hjælp

Få eksperthjælp inden for digital markedsføring og søgemaskineoptimering fra et veletableret bureau som PK Medier. Yderligere informationer kan findes her.

Kilder:

  • Find viden om SEO firmaer hos WEBFX
  • Læs mere om SEO hos SEMRUSH

Peter Klitkou

Peter Klitkou er bureauejer og SEO ekspert hos PK Medier. Peter kender til alt inden for søgemaskineoptimering.

Hvis du sidder fast med din hjemmeside på side 2-3-4 stk. på Google, skal du bare tage fat Peter, og så vil han tage en uforpligtende snak med dig.

Peters SEO bureau
Genveje
Info

Find os her

Strandlodsvej 6B, 2. th.
2300 København S

Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk

CVR: 37296783

Copyright © 2024 marketing-eksperten.dk