Opdateret februar 28, 2024 af Mads Emil Hansen

Hvordan laver man SEO

Hvordan laver man SEO og hvad indebærer søgemaskineoptimering helt præcis? Bliv klogere på alt dette i vores guide, hvor vi gennemgår de forskellige aspekter samt hvorfor de er vigtige. Du finder alt, hvad der er værd at vide om optimering, her.

6 trin til at komme i gang med SEO

Hvordan laver man SEO er en tid- og ressourcekrævende proces, så her deler vi vores 6 bedste råd til at komme godt i gang (forudsat at du allerede har styr på den tekniske del og har en hjemmeside, der fungerer).

  1. Kendskab til dine konkurrenter

Det er vigtigt at forstå, hvem du konkurrerer imod, hvis din virksomhed skal præstere godt. En afgørende del af SEO er at undersøge markedet, du er en del af. Hvilke sider rangerer højt? Hvad gør de? Kan du gøre det samme men endnu bedre? Eller måske skal du gøre noget helt anderledes? En markedsanalyse giver vigtige indsigter, som er essentielle for dit arbejde med søgemaskineoptimering.

  1. Find hullerne på markedet

Når du har styr på dine konkurrenter, er du klar til næste skridt - find din åbning. Her handler det om at identificere områder, der relaterer sig til dit produkt/service, men hvor konkurrencen ikke er umulig. Find de huller, hvor dine sider kan klare sig godt. På den måde opbygger du autoritet.

  1. Definer din tone og stemme

Det er en god idé at afklare din tone og stemme, også kaldet tone of voice, inden du begynder at producere indhold til hjemmesiden. Dette afspejler din virksomheds identitet og hjælper brugerne med at forstå, hvad dit brand står for. Det er derfor vigtigt at opretholde en rød tråd på din hjemmeside, så brugerne kan lære virksomhedens sprog og personlighed at kende.

  1. Behersk søgeordene

En central del af SEO er at have styr på søgeordene. Disse hjælper dine tekster med at rangere godt og udgør en væsentlig del af analysearbejdet. Der findes forskellige værktøjer, der kan hjælpe med at finde søgeord, herunder Ahrefs og Surfer SEO.

  1. Forstå brugerens intention

Det er vigtigt at sætte sig ind i og forstå brugerens intentioner, når der skabes indhold. Udforsk derfor dine potentielle kunders eller køberes behov - hvad er de på udkig efter? Hvad ønsker de at finde på hjemmesiden? Hvordan kan du bedst hjælpe dem? Vær grundig, når du lærer din målgruppe at kende.

  1. Skriv SEO optimerede tekster og husk intern linkbuilding

Med vores råd er du nu blevet klogere på, hvordan laver man SEO. Du er derfor også klar til at skrive tekster til din hjemmeside, men det er vigtigt at huske, at søgemaskineoptimering er en kompleks og dynamisk proces. Der må derfor tålmodighed til samt løbende tilpasninger og justeringer. 

En essentiel del af søgemaskineoptimering omhandler intern linkbuilding, så der linkes på tværs af siderne. Dette er både en fordel for brugerne og dig selv, da søgemaskinerne lettere kan finde samt finder større troværdighed ved dine sider, hvis der henvises fra andre.

Hvad er søgemaskineoptimering? 

SEO står for Search Engine Optimization og handler kort sagt om at forbedre en virksomheds online synlighed. Dette indebærer forskellige aspekter, der alt sammen er med til at bestemme, hvordan en hjemmeside er placeret i søgeresultaterne hos eksempelvis Google. 

Andre aspekter 

Teknisk SEO

Når man taler om teknisk SEO, fokuserer man primært på alt det, der ligger bagved kulisserne. Dette omfatter kodning, indeksering, https, metabeskrivelser, crawling og meget mere. Disse er grundlæggende elementer, som en hjemmeside skal have styr på rent teknisk. Et teknisk SEO-bureau vil være i stand til at hjælpe med alle disse aspekter.

Indhold

Det indholdsmæssige, også kendt som content, omfatter alt det, der findes på din side, on-page. Dette inkluderer overskrifter (H1, H2 osv.), brødtekst, billeder, grafik, video, Call-To-Action, design, visuelle effekter og meget mere. Det er også her, at en søgeordsanalyse kommer ind i billedet, da det er vigtigt at orientere indholdet korrekt. Derfor bør du altid foretage en analyse af dit søgeområde og finde relevante søgeord og fraser til brug på siden.

Find hjælp til søgemaskineoptimering hos eksperter, og så kan hjælpe med produktion af SEO optimerede tekster.

Brug for hjælp?

Vi anbefaler til enhver tid, at du bruger PK Medier som din ekspert og SEO bureau. Se oplysningerne herunder:

Kilder:

Peter Klitkou

Peter Klitkou er bureauejer og SEO ekspert hos PK Medier. Peter kender til alt inden for søgemaskineoptimering.

Hvis du sidder fast med din hjemmeside på side 2-3-4 stk. på Google, skal du bare tage fat Peter, og så vil han tage en uforpligtende snak med dig.

Peters SEO bureau
Genveje
Info

Find os her

Strandlodsvej 6B, 2. th.
2300 København S

Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk

CVR: 37296783

Copyright © 2024 marketing-eksperten.dk