Hvad er en konkurrentanalyse, og hvordan bruges den i praksis - det hjælper vi dig med at blive klogere på i denne artikel. Forstå dine markedsføring korrekt og du vil opnå bedre resultater.
Ved en bedre forståelse af dine konkurrenter får du ikke blot en indsigt i dem, men også din egen virksomhed. Ved at undersøge dine muligheder, begrænsninger og position på markedet bliver du skarpere på, hvad du kan tilbyder, og hvordan du adskiller dig i din branche.
En konkurrentanalyse findes i mange forskellige former og størrelser, og kan bruges i større eller mindre grad. Du kan bruge til områder som:
Bruger du en model til ovenstående, skal du være omhyggelig med hvilken ift. formålet med din analyse.
Forud for en konkurrentanalyse, er det altid vigtigt at se indad, og være så skarp på sit eget brand/virksomhed og produkt som muligt. Det giver dig en bedre chance for at dykke ned i den rigtige analyse.
Trods at du befinder dig i samme branchefællesskab som nogle konkurrenter, er det ikke sikkert at de er sammenlignlige, i alt fra produkttype, kategori, målgruppe, eksklusivitet osv.
Det kan være en spildt konkurrentanalyse, hvis du urealistisk sammenligner dig med konkurrenter uden for din kategori, og størrelse.
I en opstart af en god konkurrentanalyse kan du undersøge alt fra visuelle retninger, kampagnebudskaber, søgeordsstrategier, hjemmesider eller andre områder. Vi giver dig lidt værktøjer med til dine konkurrentanalyser, dog ikke en fastlagt model, men programmer som du kan benytte i praksis.
Alt efter hvad du søger analyse i er der følgende til inspiration:
Er du blevet nysgerrig på mere, så kan du læse en masse flere blogindlæg om alt fra Minerva modellen, SEO firma Århus eller SEO firma Odense på Marketing Eksperten
Få eksperthjælp inden for digital markedsføring og søgemaskineoptimering fra et veletableret bureau som PK Medier. Yderligere informationer kan findes her.
Peter Klitkou er bureauejer og specialist hos PK Medier. Peter kender til alt inden for konkurrentanalyser.
Har du derfor brug for sparring på din case, eller hvordan du kommer ud over rampen med dine indsatster - kan du kontakte ham for en uforpligtende.
Strandlodsvej 6B, 2. th.
2300 København S
Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783