Opdateret marts 27, 2024 af Mads Emil Hansen

Minerva modellen

Minerva modellen er et analyseværktøj, som kan bruges til at forstå din målgruppe og lærer modtageren bedst muligt at kende. Den ser nærmere på, og definerer din målgruppe baseret på livsstil. Den kendtegnes ved dens cirkulære visualisering i 4 lige store dele.

minerva modellen

Hvad er Minerva modellen?

Mangler du ofte et redskab som definerer og segmenterer din målgruppe baseret på deres livsstil, så er denne model det perfekte værktøj. Modellen er defineret og grundlagt af Henrik Dahl og modellen hjælper dig med at kategorisere udfra interesser, holdninger, mål for livet og livsstil.

Man arbejder med Minerva modellen udfra 4 områder:

  • Materialistisk & moderne
  • Idealistisk & Moderne
  • Traditionel & moderne
  • Idealistisk & traditionel

Du kan herefter vurdere, hvor din målgruppe befinder sig - og dermed også med et formål om at kommunikere til denne type og på de rette platforme. Det er med til at effektivisere din marketing indsats.

Hvad betyder segmenterne i Minerva modellen?

De fem segmenter i Minerva modellen skal bidrage til at anskue befolkningen, og er inddelt i et blåt, grønt, rosa, violet og gråt segmemt.

Det blå segment

Dette segment defineres som "materialistiske individer", og udgør omkring en fjerdedel af alle danskere over 13 år. Kendetegnene ved dette segment er høj indkomst og et højt forbrug, hvor de ofte søger status hos resten af befolkningen. Heriblandt er der ofte flest mænd, og er oftest højreorienteret og karrierebevidst.

Det grønne segment

Det grønne segment kaldes "solidariske individer", og udgør også omkring en fjerdedel af alle danskere over 13 år. Her kan de også have en god indkomst, men deres fokus ligger i højere grad på morale fremfor forbrug.

Her er der overvægt af kvinder, de er ofte venstreorienteret og køber gerne økologisk.

Det rosa segment

Det rosa segment i Minerva modellen, udgør ca. en femtedel af alle danskere over 13 år. Her er de kendetegnet ved en lavere indkomst, og er ofte bosat udenfor byen. Her er der en overvægt af kvinder, og de er ofte meget højreorienteret og traditionelle.

Det violette segment

Dette segment udgør også ca. en femtedel af danskere over 13 år. Her er det, ligesom det blå segment, ofte kendetegnet ved mænd, som har et tort forbrug. De har dog ikke en høj indkomst, og er mere traditionelle end det blå segment.

Det grå segment

I midten af modellen findes det grå segment, som udgør 10% af danskere over 13 år. Dette indebærer ofte unge, som endnu ikke passer til de andre segmenter, og det er derfor ikke muligt at sige konkrete kendetegn ved dette segment.

minerva

Hvordan kan man bruge den?

Minerva modellen bruges ofte i et marketingsperspektiv, hvor man kan analysere målgruppen og kundesegmentet. Ved at kende til virksomhedens målgruppe, kan man bedre tilrette marketingstrategien, så den imødekommer den ønskede kundegruppe. 

Den fokuserer derfor ikke så meget på, hvor i landet din målgruppe er, men i højere grad hvilke holdninger de har.

Dog skal man være opmærksom på, at det er en meget stereotypisk måde at kategorisere sin målgruppe på, og det er derfor blot tiltænkt som et redskab og ikke en decideret beskrivelse af målgruppen.

Læs mere om marketingstrategier som Porters Five Forces, SEO pyramiden eller Marketing mix - De 4 p'er.

Få hjælp til at forstå modellen

Få hjælp til digital markering og søgemaskineoptimering fra et erfarent bureau, som PK Medier. Find oplysninger her.

Kilder:

Peter Klitkou

Peter Klitkou er bureauejer og SEO ekspert hos PK Medier. Peter kender til alt inden for søgemaskineoptimering.

Hvis du sidder fast med din marketingsstrategi, skal du bare tage fat Peter, og så vil han tage en uforpligtende snak med dig.

Peters SEO bureau
Genveje
Info

Find os her

Strandlodsvej 6B, 2. th.
2300 København S

Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk

CVR: 37296783

Copyright © 2024 marketing-eksperten.dk