Ved et Balanced Scorecard på dansk forstås et strategikort og et styrings- og ledelsesværktøj, der er oplagt at bruge til at se sammenhænge mellem en virksomheds vision og strategi. Mange virksomheder har stor glæde af dette værktøj, når de skal se sammenhæng mellem forretningens ord og handlinger.
Balanced Scorecard kan oversættes til strategikort. På dette strategikortet kan det kortlægges, hvilke områder i virksomheden, der ikke er i balance for på den måde at vide, hvor man skal gøre en ekstra indsats for at opnå virksomhedens mål og visioner.
Man overvåget forskellige faktorer i en virksomhed – interne som eksterne – for at sikre, at der er overensstemmelse mellem ord og handling.
Man holder som regel øje med fire forskellige parametre, når man arbejder med et strategikort. Her er tale om: Kunderelation, Økonomi, Interne forretningsprocesser og Læring & Vækst. De fire parametre uddybes nedenfor.
Kunderelation (Customer Relationship)
Økonomien (Financial)
Interne forretningsprocesser (Internal Processes)
Læring & Vækst (Education & Growth)
De fire parametre skal spille godt sammen for at virksomheden kan have overordnet succes indenfor trivsel, drift og processer. De er gensidigt afhængige af hinanden og forsømmes et enkelt parameter, vil det skabe problemer med brugen af værktøjet.
Et strategikort vil eksempelvis kunne vise, hvis det eksempelvis er svært for virksomheden at fastholde det antal kunder, der ellers var visionen. Det vil hurtigt stå klart, at der derfor må sættes flere tiltag i gang for at få en større tilstrømning af kunder. Sker dette ikke, vil man se en ubalance på bl.a. det økonomiske parameter på virksomhedens Balanced Scorecard.
Er du interesseret i andre værktøjer til at få det optimale ud af din virksomhed og branding, så læs også vores artikler om Boston modellen og marketing mix.
Få eksperthjælp inden for digital markedsføring og søgemaskineoptimering fra et veletableret bureau som PK Medier. Yderligere informationer kan findes her.
Peter Klitkou er bureauejer og SEO ekspert hos PK Medier. Peter kender til alt inden for søgemaskineoptimering.
Hvis du sidder fast med din hjemmeside på side 2-3-4 stk. på Google, skal du bare tage fat Peter, og så vil han tage en uforpligtende snak med dig.
Strandlodsvej 6B, 2. th.
2300 København S
Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783