Opdateret juni 21, 2024 af Mads Emil Hansen

Begynderguide til en markedsføringsplan - Tips og tricks

Vi hjælper dig med en begynderguide til en markedsføringsplan, der giver resultater og økonomi til din forretning. Få tips og tricks, så du kan komme i gang uden de helt store udgifter eller kendskab til markedsføring.

begynderguide til markedsføring

Kom godt fra start

Har du startet en ny virksomhed op, og skal i gang med at markedsføre dig, så er det vigtigt at komme ordentligt og godt fra start, da det ellers kan gribe om sig, og kræve mange ressourcer - både tid og penge. Derfor er en begynderguide til en markedsføringsplan vigtig.

Inden du starter med den helt store plan, er det vigtigt at du stiller dig selv følgende spørgsmål:

  • Hvem er din målgruppe (alder, interesser, køn, status osv.)?
  • Skal din forretning promoveres online og analogt/fysisk?
  • Hvad er dit kernebudskab, og hvordan adskiller du dig fra dine konkurrenter?
  • Hvad er dit budget, og hvor meget ønsker du at betale for en kunde/markedsføringen?

Ovenstående er vigtigt at tage stilling til, før opstart af markedsføringsplanen - da det giver indikation på, hvor, hvornår, til hvem og hvor meget du skal sætte ind.

Det kan desuden være gavnligt at læse: Marketing Mix, hvorfor er SEO vigtigt og Porter five Forces.

Hvorfor lave en markedsføringsplan?

Ønsker du at promovere din virksomhed, uanset om det er digitalt eller analogt, så er det vigtigt med en god gennemtænkt markedsføringsplan, for at du ikke spilder for mange ressourcer på unødvendige tiltag for sent eller for tidligt.

En guide til dig, der lige er startet op, over nogle af de oplagte steder du digitalt kan arbejde:

  • Sociale medier (Meta, LinkedIn, TikTok, Snapchat etc.)
  • SEO, søgemaskineoptimering (Google rangeringer)
  • Email marketing
  • Google Ads
  • Youtube
  • Influencer samarbejder - som går på tværs af de forskellige medier

Det er altid vigtigt med den rette plan.

Hvor vil du gerne møde din kunde?

Du skal som begynder indenfor dette område desuden tænke over, hvor ønsker du at møde dine kunder? For skal din markedsføringsplan være vellykket er det vigtigt at kende til sine prioriteter, så man ikke skyder bredt og ikke rammer de rette.

Derudover skal du også have din brandidentitet for øje, hvilket afgører hvor du skal være synlig, og hvor du ikke skal. Nogle marketings tiltag fungerer bedre for nogle brand og ikke godt for andre.

Ønsker du at se ind i søgemaskineoptimering, kan du altid kontakte et SEO firma i Århus eller et SEO firma Odense, eller I den by, hvor din forretning er.

Få professionel hjælp

Få eksperthjælp inden for digital markedsføring fra et veletableret bureau. Kontakt PK Medier for hjælp til din strategi.

Kilder:

  • Find viden om SEO firmaer hos WEBFX
  • Læs mere om SEO hos SEMRUSH

Peter Klitkou

Peter Klitkou er bureauejer og SEO ekspert hos PK Medier. Peter kender til alt inden for B2C og B2B, og fordele og ulemper ved begge markeder og hvordan du som nybegynder kan udforme den bedste markedsføringsplan.

Kontakt ham for en uforpligtende snak.

Peters SEO bureau
Genveje
Info

Find os her

Strandlodsvej 6B, 2. th.
2300 København S

Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk

CVR: 37296783

Copyright © 2024 marketing-eksperten.dk