Opdateret februar 22, 2024 af Mads Emil Hansen

Google Analytics 4

Google Analytics 4 er den nyeste udgave af platformen, der kan levere avanceret og omfattende analyse af brugeradfærd på tværs af forskellige enheder og kanaler. Denne version er endnu bedre end de forrige, da der er fokus på brugercentreret analyse og måling af brugerinteraktioner. Læs mere om programmet her. 

seo ai

Fordele ved Google Analytics 4 

Google Analytics 4 giver flere indsigter end nogensinde før, med mulighed for avanceret og omfattende analyse af brugeradfærd på tværs af forskellige enheder og kanaler, herunder apps og hjemmesider. En fordel ved at bruge platformen er at få mere dybdegående og brugercentreret indsigt i din virksomheds online performance, så der kan træffes informerede beslutninger og optimeres digitale strategier.

Denne version adskiller sig fra tidligere, da der er mulighed for event-baseret sporing. Dette medfører en mere præcis sporing, så du kan blive klog op, hvordan brugerne interagerer med indhold og funktioner på din hjemmeside eller app.

Se også SEO optimering for begyndere for tips og tricks.

Få mest muligt ud af platformen

De fleste der bruger Google Analytics 4 ønsker at bruge data til at analysere brugeradfærd, identificere tendenser og træffe informerede beslutninger om optimering af hjemmeside eller app. For at gøre dette, skal der oprettes en konto, tilknyttes relevante hjemmesider samt identificeres handlinger, i forhold til hvilke aspekter, du gerne vil spore - f.eks. klik på knapper, udfyldelse af formularer osv. Opret også hændelser og mål i Google Analytics 4 for at spore disse handlinger.

Det er vigtigt at vide, hvad du ønsker at spore, hvis du vil have mest muligt ud af platformen. Ellers er det nemlig nemt at overse ting, hvorfor det er en fordel at oprette brugerdefinerede rapporter og segmenter for mere specifikke indsigter. Det er desuden væsentligt, at du løbende overvåger data i Google Analytics 4, så du kan holde øje med ændringer lave løbende ændringer i din digitale strategi.

En god strategi 

En god strategi er afgørende, hvis du gerne vil opnå effektive og holdbare resultater. Med Google Analytics 4 er dette nemmere end nogensinde før, da platformen giver uundværlige indsigter og data, der muliggør løbende justeringer på et informeret grundlag. Det er dog vigtigt at huske, at netop kontinuerlig analyse og arbejde er afgørende, da tingene hurtigt ændrer sig.

Se også SEO værktøjer og SEO pyramiden for inspiration. 

Google Analytics 4 kursus

Vil du lære at bruge Google Analytics 4 som en professionel, kan du overveje at gøre brug af ekstern hjælp, eksempelvis ved et kursus.

På denne måde lærer du, hvordan du bedst bruger platformen til din virksomhed, så du kan opnå relevante indsigter. Ved et kursus vil du blive introduceret til programmet, samt få tips og tricks til selv at overvåge og analysere relevant data. 

Vil du på Google analytics 4 kursus?

Vi anbefaler PK Medier som din professionelle sparringspartner. Se information her:

Kilder:

  • Bliv klogere på SEO med SEMRUSH
  • WEBFX giver dig viden om, hvad et SEO firma kan

FAQ - Google Analytics 4

Hvad er Google Analytics 4?

Dette er den nyeste version af Google Analytics platformen. Version 4 er opdateret med det formål at levere avanceret og omfattende analyse af brugeradfærd på tværs af forskellige enheder og kanaler, og kan derfor benyttes i en markedsføringsstrategi. 

Hvordan bruger man Google Analytics 4?

Ønsker du at benytte platformen, skal du først oprette en profil og tilknytte relevante hjemmesider eller apps. Du kan herefter indstille brugerdefinerede aspekter, så du kan overvåge relevant data og opnå specifikke indsigter. 

Er det svært at bruge platformen?

Det er ikke svært at bruge Google Analytics 4, dog kan det være en fordel at kende til relevante indstillinger og brugerdefinerede muligheder, så du kan få mest muligt ud af dine analyser. Du kan også få et kursus, så du kommer helt inde i brugen af platformen. 

Hvilke indsigter giver Google Analytics?

Den største udvikling mellem denne version og tidligere, er den øgede fokus på brugercentreret analyse og måling af brugerinteraktioner på tværs af forskellige platforme, herunder apps og hjemmesider.

Peter Klitkou

Peter Klitkou er bureauejer og SEO ekspert hos PK Medier. Peter kender til alt inden for søgemaskineoptimering.

Hvis du sidder fast med din hjemmeside på side 2-3-4 stk. på Google, skal du bare tage fat Peter, og så vil han tage en uforpligtende snak med dig.

Peters SEO bureau
Genveje
Info

Find os her

Strandlodsvej 6B, 2. th.
2300 København S

Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk

CVR: 37296783

Copyright © 2024 marketing-eksperten.dk