Du har måske hørt begrebet SEO pyramiden før, men aldrig forstået hvad det helt præcist indebærer. Læs mere om hvad denne pyramide-model kan bruges til, og hvorfor det er en god idé at kende til den.
SEO pyramiden er et af de vigtigste værktøjer, når man arbejder med søgemaskineoptimering og har brug for en struktureret tilgang til at optimere en hjemmesides SEO. Modellen har grundlæggende til formål at belyse og organisere de vigtigste elementer af SEO-arbejdet.
Pyramiden består af tre begreber, der er vigtige i arbejdet med søgemaskineoptimering. De tre begreber er: Teknisk fundament, On-site og Off-site SEO. Når man arbejder med at forbedre en hjemmesides SEO, starter man nedefra og bevæger sig op ad pyramiden.
De tre begreber dækker grundlæggende over de elementer, som man skal tage i betragtning, når man ønsker at kaste sig ud i søgemaskineoptimering.
De bruges også, når man lægger en strategi for, hvordan man vil implementere søgemaskineoptimering i sin forretningsmodel for digital markedsføring.
Læs også SEO for begyndere.
Da man starter nedefra i SEO pyramiden er Teknisk SEO det første begreb. Det er her, hvor man kigger på hjemmesidens opbygning, H-overskrifterne og hastigheden, og ser hvilke forbedringer, der kan kan laves.
Ved Onsite SEO går man skridtet dybere, og kigger på meta-beskrivelserne, titlerne, intern linkbuilding og søgeordsanalyse. Dette handler derfor om at finde de søgeord, som man gerne vil have, at hjemmesiden rangerer på og bruge det i indholdet på hjemmesiden.
Det øverste trin er Offsite SEO. Her går man ud over indholdet på sin egen hjemmeside og kigger på linkbuilding og omtale på andres hjemmesider. Kan man få andre sider til at linke til sin egen side, vil dette betyde, at din hjemmeside kan rangere højere, da man fortæller Google, at det er en populær side.
Hvis du vil have indsigt i flere begreber kan du læse vores SEO ordbog.
SEO pyramiden er en model, som illustrerer de forskellige niveauer inden for søgemaskineoptimering, i forhold til vigtigheden. Denne består af tre lag eller niveauer, der hver især er essentielle for en effektiv strategi.
Teknisk SEO (Bundniveau): Dette niveau er fundamentet i SEO pyramiden. Teknisk SEO indebærer alle tekniske aspekter af en hjemmeside, såsom webstedsstruktur, sidehastighed, mobilvenlighed og kodesnit. Det er vigtigt at sikre, at søgemaskiner som eksempelvis Google, Yahoo og Bing kan crawle og indeksere hjemmesiden korrekt.
Indholdsoptimering (Midterste niveau): Indholdsoptimering drejer sig om at skabe kvalitetsindhold, der er relevant, informativt og engagerende for brugerne. Dette inkluderer at bruge relevante søgeord, opbygge autoritet gennem unikt indhold og strukturere indholdet på en måde, der er let at forstå og navigere for både brugere og søgemaskiner.
Linkbuilding og Autoritet (Topniveau): Det øverste niveau af SEO pyramiden fokuserer på at opbygge links og autoritet. Dette indebærer at skabe en solid backlink-profil ved at få links fra pålidelige og relevante hjemmesider. Autoritet opbygges også gennem deling af kvalitetsindhold på sociale medieplatforme og etablering af virksomhedens omdømme online.
Ved at følge SEO pyramiden og fokusere på alle tre niveauer kan virksomheder øge synligheden af deres hjemsidde, trafik og konverteringer på længere sigt.
Når man arbejder med SEO, er det vigtigt at være opmærksom på alle elementer af arbejdet. Alle elementer hænger sammen, og hvis man forsømmer blot et enkelt, vil man ikke opleve optimal effekt af alt det arbejde, man lægger i de øvrige dele af søgemaskineoptimeringen.
Netop derfor er SEO pyramiden så vigtigt. Ved at følge modellen sikrer man, at man ikke overser eller glemmer vigtige dele af SEO-arbejdet. Alle lag i pyramiden bidrager til det samlede formål: Nemlig at skabe optimeret online synlighed for en hjemmeside og et brand.
Uanset om man er ny til SEO, og ikke ved, hvor man skal starte, eller har arbejdet med søgemaskineoptimering længe, er pyramiden et oplagt værktøj at støtte sig op ad, da det opfattes som den absolut bedste og mest holistiske måde at gå til SEO-arbejdet med.
Er du nysgerrig på mere? Der er flere ting at være opmærksom på, når man arbejder med SEO. Læs eksempelvis om målgruppe, USP og skabelon til SEO tekster.
Få hjælp til SEO pyramiden og generel søgemaskineoptimering fra et erfarent bureau, som PK Medier. Find oplysninger her.
Hvad er SEO pyramiden?
Dette er en model, der repræsenterer de forskellige niveauer af søgemaskineoptimering og deres hierarkiske betydning for en effektiv strategi. Der er tale om teknisk SEO, indholdsoptimering og linkbuilding og autoritet.
Hvorfor bruge SEO pyramiden?
SEO pyramiden er god til at danne et overblik over de vigtigste aspekter indenfor søgemaskineoptimering, så man kommer bedst muligt i mål med sit arbejde, og ikke overser et vigtigt område.
Hvad indebærer teknisk søgemaskineoptimering?
Teknisk søgemaskineoptimering involverer optimering af tekniske aspekter af en hjemmeside for at sikre, at den er søgemaskinevenlig og kan indekseres korrekt af søgemaskiner. Dette inkluderer elementer som websitets hastighed, struktur, URL-struktur, canonical-tags, robots.txt-fil, sitemap og mobilvenlighed.
Kan jeg selv lave søgemaskineoptimering?
Ja, det er muligt for enkeltpersoner at udføre søgemaskineoptimering selv. Der er mange ressourcer og værktøjer til rådighed online, der kan hjælpe med at lære de grundlæggende principper i SEO. Det kræver dog tid, engagement og kontinuerlig læring.
Peter Klitkou er bureauejer og SEO ekspert hos PK Medier. Peter kender til alt inden for søgemaskineoptimering.
Hvis du sidder fast med din hjemmeside på side 2-3-4 stk. på Google, skal du bare tage fat Peter, og så vil han tage en uforpligtende snak med dig.
Strandlodsvej 6B, 2. th.
2300 København S
Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783