Opdateret marts 6, 2024 af Mads Emil Hansen

Hvad er SEO og AdWords

SEO og Adwords adskiller sig ved at handle om organiske søgereultater og betalt annoncering. Gennem søgemaskineoptimering kan man sørge for, at ens hjemmesider rangerer højere på Google, hvorimod Google Ads kræver betaling.

Få lavet ny hjemmeside

Hvad indebærer SEO?

SEO, eller søgemaskineoptimering, er en proces, der sigter mod at øge trafikken til din hjemmeside gennem organiske søgeresultater. Organiske søgeresultater refererer til de resultater, der vises i forbindelse med en søgning på Google og er ikke betalte annoncer.

Disse resultater anses for at være relevante for søgningen og vises normalt under de sponsorede annoncer. Ved at implementere effektiv SEO kan din hjemmeside opnå en højere placering i søgeresultaterne, hvilket øger synligheden og tiltrækker mere målrettet trafik. Dette kan bidrage til at forbedre din online tilstedeværelse og øge dine chancer for at nå din målgruppe.

Læs også hvordan laver man SEO.

Hvad indebærer Google AdWords?

I korte træk er Google Ads de øverste sponsorede resultater, der vises, når du foretager en søgning på Google. Disse resultater omfatter normalt op til fire annoncer, der vises øverst på søgeresultatsiden, samt annoncer i bunden af siden.

Ved at betale for placeringen af deres annoncer kan virksomheder fremhæve deres produkter eller tjenester øverst på Google-søgninger og dermed øge deres synlighed over for potentielle kunder.

Hvad er forskellen på SEO og AdWords?

Den største forskel på SEO og AdWords ligger i, at din side, gennem AdWords, automatisk vil lægge i toppen under "sponsoreret indhold", når man laver en organisk søgning. Ved SEO vil dette ikke kunne ske, da man kun kan betale sig til denne placering.

I stedet kan din side gennem søgemaskineoptimering ligge i toppen af en organisk søgning, hvor du ikke skal betale mere for, at din side ligger i top. Det kan derfor i mange tilfælde skabe mere langsigtede og vedvarende resultater, men kræver ofte også mere arbejde.

Er du i tvivl om, hvad der passer bedst til dig og din forretning, kan du tage kontakt til et bureau, som kan hjælpe dig med at finde den helt rigtige løsning til dig.

Hvad er bedst: SEO eller AdWords?

Mange ønsker at lave den bedste marketingstrategi, og det er derfor ofte, at SEO og AdWords bliver sat op mod hinanden. Det er dog svært at give et svar på, hvad der er det bedste, da det afhænger meget af den enkelte virksomhed og deres mål.

Generelt handler det om at vælge en metode, som gør din tilstedeværelse på Google, eller andre søgemaskiner, stærkere. Vælger man AdWords vil det kun gælde Google, hvor kan følge sine resultater i Googles egne værktøjer.

Her betaler man for de klik, der kommer ind på siden. Dette refereres ofte til som Pays Per Click eller PPC. Her er det muligt at målrette sine kampagner efter en bestemt målgruppe, og det kan derfor betyde, at man får mange klik og trafik på sin side.

Vælger man i stedet SEO, kan man godt forvente en smule længere proces. Søgemaskineoptimering kan være en mere tidskrævende og længere proces, som til gengæld ender i mærkbare og langsigtede resultater, hvis det gøres rigtigt.

Det kan virke en smule mere teknisk, hvor det er meget vigtigt, at man har styr på diverse teknikker og metoder. Prøver man sig blot frem, kan det hurtigt ende i spild tid.

Læs også om, hvordan man kan tjene penge på affiliate marketing.

Brug for en webudvikler?

Få hjælp til webudvikling og SEO hos PK Medier. Find oplysninger og en SEO konsulent her.

Kilder:

Peter Klitkou

Peter Klitkou er SEO ekspert og bureauejer af PK Medier. Han er dygtig og har meget viden inden for søgemaskineoptimering.

Har du brug for hjælp til at få din hjemmeside op på første side, kan du altid tage fat i Peter, og så kan I tage en uforpligtende snak.

Peters SEO bureau
Genveje
Info

Find os her

Strandlodsvej 6B, 2. th.
2300 København S

Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk

CVR: 37296783

Copyright © 2024 marketing-eksperten.dk