Hvad er lokal SEO optimering, og hvordan får du holdt dig synlig i dit nærområde - netop hvor din målgruppe er. Lær at forstå de lavthængende frugter, som giver dig mulighed for digital vækst. Få styr på din business placering.
Lokal SEO har til hensigt at forbedre synligheden og placeringen af en hjemmeside i søgeresultaterne for lokale søgninger. Det er en kendt strategi inden for søgemaskineoptimering, hvor der drages fordel af søgninger efter produkter, tjenester eller virksomheder i deres geografiske område.
Lokal SEO indebærer typisk optimering af forskellige faktorer på hjemmesiden samt uden for hjemmesiden for at sikre, at virksomheden bliver fundet, når potentielle kunder søger efter lokale tjenester eller produkter. Du bør derfor opdatere din hjemmeside med oplysninger som lokation og åbningstider.
Det er vigtigt at lægge en klar strategi for din hjemmeside fra starten, både når det kommer til lokal SEO og i forhold til generelle tiltag. En god strategi indebærer blandt andet dine målsætninger, samt hvordan du opnår disse. Søgemaskineoptimering er en dynamisk proces, der kræver tålmodighed og løbende justeringer.
Du kan derfor ikke forvente, at dine tiltag bærer frugt fra den ene dag til den anden. Ofte kræver det is i maven før søgemaskinerne læser dine justeringer, og det kan derfor være en ulempe at blive ved med at lave ændringer, før man kender virkningen af de første. I forhold til lokal SEO gælder det dog om at opdatere din hjemmeside med de relevante oplysninger, herunder oprettelse og optimering af en Google My Business-profil.
Vidste du godt, at der er stort potentiale, når det kommer til at ramme og være synlig for de kunder, som du finder i nærområdet. Det gælder uanset om din virksomhed er en restaurant i Odense, som skal have flere spisende gæster, eller om du er en fysioterapeut i Århus, som skal være relevant for sine kunder tæt på.
Med lokal SEO optimering optimerer du din forretning gennem blandt andet Google My Business, hvor det er relevant at udfylde oplysninger på din business placering.
Bliv i denne tekst klogere på, hvordan du bruger Google værktøjer, eller læs mere generelt om SEO værktøjer og andre gode tips og tricks i vores blogs her på siden.
Skal du have styr på din lokal SEO placering må du grundlæggende først forstå SEO pyramiden, som giver dig et indblik i, hvad søgemaskineoptimeringen indebærer. Det er vigtigt at forstå at det indebærer både tekniske tiltag såvel som content og linkbuilding strategi.
Det første du skal være opmærksom på er at have oprettet din forretning på Google My Business for at definere din placering, linke til din hjemmeside, Facebook, Instagram, menukort eller noget andet relevant for din branche.
Derudover kan du arbejde med at optimere hele dit website efter din lokation. Derfor hvis du befinder dig i København, bør du optimere tekster, alt-tekst billeder, og henvisninger til præcis denne type søgeord, som ligger under København.
Er der mange definitioner eller ord, som du ikke er bekendt med, så har vi samlet en SEO ordbog til dig, så du løbende kan holde dig opdateret på lingo.
Vi kan varmt anbefale PK Medier som din professionelle sparringspartner på alt inden for digital marketing. De arbejder med SEO uden binding.
Hvad er lokal SEO?
Lokal SEO har til formål at forbedre synligheden og placeringen af en virksomheds hjemmeside i søgeresultaterne for lokale søgninger. Dette omfatter ofte optimering af oplysninger, indhold og åbningstider for at sikre, at virksomheden bliver fundet af potentielle kunder i det geografiske område.
Kan man selv lave lokal SEO?
Ja, det er muligt selv at implementere lokal SEO for både større og mindre virksomheder. Det kræver dog tid og ressourcer til rådighed. Der er mange online ressourcer, guider og værktøjer tilgængelige, der kan være behjælpelige.
Hvad er lokale søgninger?
Lokale søgninger refererer til søgninger efter produkter, tjenester og virksomheder i et specifikt geografisk område. Formålet med denne strategi er at sikre, at virksomheder bliver fundet af potentielle kunder, der søger efter lokale tilbud.
Hvad indebærer en god SEO strategi?
En effektiv og holdbar strategi indebærer blandt andet en grundig analyse af virksomhedens mål, målgruppe og konkurrence samt udvikling og implementering af relevant og effektiv optimering. Dette kan omfatte optimering af indhold, tekniske elementer, links, brugeroplevelse og meget andet.
Peter Klitkou er bureauejer og SEO ekspert hos PK Medier. Peter kender til alt inden for søgemaskineoptimering.
Hvis du sidder fast med din hjemmeside på side 2-3-4 stk. på Google, skal du bare tage fat Peter, og så vil han tage en uforpligtende snak med dig.
Strandlodsvej 6B, 2. th.
2300 København S
Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783