Retorisk analyse er blandt andet en vigtig disciplin i skolen og gymnasiet, hvor man for eksempel bruger den til at analyserer taler. Vi gennemgår de vigtigste elementer her, så du er godt klædt på.
Hovedelementet af en retorisk analyse er, at identificere de virkemidler, afsenderen bruger i sin tekst. Når du skal analysere en tale eller en artikel, bør du derfor først og fremmest kiggere nærmere på de tre appelformer, der blev defineret af filosoffen Aristoteles.
De er:
Når man appellerer til modtagerens logos, appellerer man til dennes logik. Det sker typisk ved rygdækning i form af tal, statistik og fakta.
Når man benytter sig af etos som appelform, sigter man efter at skabe tillid og troværdighed. Etos kan for eksempel opnås i form af position. Hvis man for eksempel er statsminister, præsident eller ekspert på det område, man udtaler sig om, vil mange mene, at man automatisk fremstår troværdig. Man kan også bruge greb som at positionere sig selv i forhold til andre, så man selv kommer til at fremstå troværdig og til at stole på.
Patos appellerer til modtagerens følelser så som vrede, sorg, had, glæde, frygt og medlidenhed. Når man eksempelvis ser videoer fra nødhjælpsorganisationer, der viser verdens elendighed og opfordrer til at støtte, så appellerer de til modtagerens medlidenhed og samvittighed.
Når man bruger retorisk analyse er det vigtigt at gå tekstnært til værks. Brug eksempler og argumentér for, hvordan appelformerne bliver brugt. Det er ikke nok at vurdere, at der bliver brugt logos eller patos i en tekst. De fleste tekster indeholder alle appelformerne, så det handler om at eksemplificere, hvordan de bliver brugt og hvilken effekt, afsender ønsker at opnå.
Andre spørgsmål du kan besvare:
I forbindelse med en retorisk analyse af tale eller lignende kan der også være andre værktøjer, der er gode at tage et kig på. Det drejer sig for eksempel om Toulmins argumentationsmodel, målgruppeanalyse og Minerva modellen.
Læs også mere om retorisk analyse hos Writersworkshop.
Få hjælp til digital markering og søgemaskineoptimering fra et erfarent bureau, som PK Medier. Find oplysninger her.
Peter Klitkou er bureauejer og SEO ekspert hos PK Medier. Peter kender til alt inden for søgemaskineoptimering.
Hvis du sidder fast med din hjemmeside på side 2-3-4 stk. på Google, skal du bare tage fat Peter, og så vil han tage en uforpligtende snak med dig.
Strandlodsvej 6B, 2. th.
2300 København S
Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783