Opdateret juli 5, 2024 af Mads Emil Hansen

Retorisk analyse - guide og eksempel

Retorisk analyse er blandt andet en vigtig disciplin i skolen og gymnasiet, hvor man for eksempel bruger den til at analyserer taler. Vi gennemgår de vigtigste elementer her, så du er godt klædt på. 

retorisk analyse

Hvad er retorisk analyse?

Hovedelementet af en retorisk analyse er, at identificere de virkemidler, afsenderen bruger i sin tekst. Når du skal analysere en tale eller en artikel, bør du derfor først og fremmest kiggere nærmere på de tre appelformer, der blev defineret af filosoffen Aristoteles. 

De er: 

Logos

Når man appellerer til modtagerens logos, appellerer man til dennes logik. Det sker typisk ved rygdækning i form af tal, statistik og fakta. 

Etos

Når man benytter sig af etos som appelform, sigter man efter at skabe tillid og troværdighed. Etos kan for eksempel opnås i form af position. Hvis man for eksempel er statsminister, præsident eller ekspert på det område, man udtaler sig om, vil mange mene, at man automatisk fremstår troværdig. Man kan også bruge greb som at positionere sig selv i forhold til andre, så man selv kommer til at fremstå troværdig og til at stole på. 

Patos

Patos appellerer til modtagerens følelser så som vrede, sorg, had, glæde, frygt og medlidenhed. Når man eksempelvis ser videoer fra nødhjælpsorganisationer, der viser verdens elendighed og opfordrer til at støtte, så appellerer de til modtagerens medlidenhed og samvittighed. 

Hvordan bruger man retorisk analyse?

Når man bruger retorisk analyse er det vigtigt at gå tekstnært til værks. Brug eksempler og argumentér for, hvordan appelformerne bliver brugt. Det er ikke nok at vurdere, at der bliver brugt logos eller patos i en tekst. De fleste tekster indeholder alle appelformerne, så det handler om at eksemplificere, hvordan de bliver brugt og hvilken effekt, afsender ønsker at opnå. 

Andre spørgsmål du kan besvare:

  • Hvilke argumenter bliver der brugt?
  • Hvordan er teksten eller talen opbygget?
  • Hvordan er sproget? Er det højstemt eller bruges der slang? Hvad siger det om den målgruppe, man vil ramme?
  • Hvis du har en video af talen: Hvordan bruger taleren sin krop, hænder og stemme?
porters-five-forces-model

Andre relevante modeller og værktøjer

I forbindelse med en retorisk analyse af tale eller lignende kan der også være andre værktøjer, der er gode at tage et kig på. Det drejer sig for eksempel om Toulmins argumentationsmodel, målgruppeanalyse og Minerva modellen.

Læs også mere om retorisk analyse hos Writersworkshop.

Hjælp til analyse og målgruppe

Få hjælp til digital markering og søgemaskineoptimering fra et erfarent bureau, som PK Medier. Find oplysninger her.

Kilder:

  • Find viden om SEO firmaer hos WEBFX
  • Læs mere om SEO hos SEMRUSH

Peter Klitkou

Peter Klitkou er bureauejer og SEO ekspert hos PK Medier. Peter kender til alt inden for søgemaskineoptimering.

Hvis du sidder fast med din hjemmeside på side 2-3-4 stk. på Google, skal du bare tage fat Peter, og så vil han tage en uforpligtende snak med dig.

Peters SEO bureau
Genveje
Info

Find os her

Strandlodsvej 6B, 2. th.
2300 København S

Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk

CVR: 37296783

Copyright © 2024 marketing-eksperten.dk