Opdateret februar 12, 2024 af Mads Emil Hansen

SEO duplikeret content

Det er vigtigt at undgå SEO duplikeret content, da søgemaskiner som Google ikke bryder sig om om gentagelser og plagiat, hvilket kan svække din hjemmesides autoritet og placeringer. Dette kan derfor forværre din søgemaskineoptimering værdi.

Hvad er duplikeret indhold?

SEO duplikeret indhold betegnes som indhold, der eksisterer flere steder på internettet. Der kan både være tale om indhold, som går igen på egen hjemmeside, eller indhold som er taget fra andre steder. 

Typisk er der tale om en af disse årsager:

  • Kopiering af indhold fra andre hjemmesider uden tilladelse (også kaldet plagiat).
  • Genbrug af indhold på flere sider inden for samme hjemmeside.
  • Skabelse af flere versioner af det samme indhold for at målrette forskellige nøgleord eller søgeudtryk.
  • Automatisk genereret indhold, som kun ændrer sig en smule.

Hvad er konsekvensen ved SEO duplicate?

Når man genbruger indhold, også kaldet SEO duplikeret content, på ens egen hjemmeside, kan det resultere i negative konsekvenser fra Google. Dette skyldes, at Google prioriterer at give brugerne den bedste oplevelse, og hvis indholdet er ens på flere sider, kan det opfattes som en dårlig brugeroplevelse.

At blive "straffet" af Google betyder, at ens placering i søgeresultaterne forringes, hvilket reducerer synligheden og dermed også værdien af ens hjemmeside. Dette er blot en del af det komplekse SEO-puslespil, hvor mange faktorer spiller ind for at opbygge en stærk og troværdig tilstedeværelse på nettet.

Hvad skal man undgå?

Der er flere vigtige ting at undgå i forbindelse med SEO duplikeret content eller duplicate. Der er en række fælder, som er nemme at falde i, men som kan have negative konsekvenser for ens hjemmeside. 

Produktbeskrivelser er et vigtigt sted at sætte ind, har du en webshop eller sælger du produkter på din hjemmeside. Mange modtager nemlig samme beskrivelse, hvorfor der nemt opstår duplicate content. 

Når vi præsenterer vores virksomhed med en “Om os” sektion eller tilbyder en "Kontakt os" side, kan det være fristende at genbruge velvalgte ord og sætninger. Men det er faktisk en dårlig idé og et eksempel på intern SEO duplikeret indhold, hvilket er skadeligt for sidens SEO og dermed forretningen.

Vil du vide mere? Se også hvad er black hat SEO, SEO topic cluster, SEO tekster skabelon, international SEOSEO bureau Vejle, SEO bureau Randers, On-page SEO analyse og SEO abonnement

Brug for et SEO bureau?

Vi anbefaler, at du bruger PK Medier som din ekspert og SEO bureau. Se oplysningerne herunder:

Kilder:

Peter Klitkou

Peter Klitkou er bureauejer og SEO ekspert hos PK Medier. Peter kender til alt inden for søgemaskineoptimering.

Hvis du sidder fast med din hjemmeside på side 2-3-4 stk. på Google, skal du bare tage fat Peter, og så vil han tage en uforpligtende snak med dig.

Peters SEO bureau

FAQ - SEO duplikeret indhold

Hvad er SEO duplikeret content?

Duplicate content dækker over indhold, der går igen på samme eller forskellige hjemmeside. Dette er med til at svække hjemmesidens SEO, og kan påvirke både troværdighed og placeringer. Det er derfor vigtigt at undgå. 

Hvad er typiske SEO fejl?

SEO duplikeret content er en typisk fejl i forbindelse med søgemaskineoptimering, da det kan være en nem og fristende løsning at hente indhold fra andre eller genbruge på tværs af egen hjemmeside, når det skal gå lidt hurtigt. Dette kan dog have negative konsekvenser for hjemmesiden og bør derfor undgås. 

Hvordan undgår man duplicate content?

For at undgå SEO duplikeret indhold bør man altid skrive originalt og nyt indhold, og undgå at kopiere tekst fra andre hjemmesider eller genbruge tekst fra sin egen. Selvom det kan være en fristende løsning, kan det ikke betale sig, da det ikke skaber gode resultater på sigt. 

Hvilke fælder opstår typisk i forbindelse med SEO duplikeret indhold? 

Det er særligt ved produktbeskrivelser, “Om os” og “Kontakt” sider at duplicate finder sted, da man nemt kommer til at gøre brug af de samme beskrivelser og sætninger igen og igen. Vær derfor opmærksom på at producere nyt og originalt indhold. 

Genveje
Info

Find os her

Strandlodsvej 6B, 2. th.
2300 København S

Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk

CVR: 37296783

Copyright © 2024 marketing-eksperten.dk