SEO topic cluster, også kaldt emnekluster, er en strategi inden for søgemaskineoptimering. Denne fokuserer på oprettelsen af en sammenhængende gruppe af indhold, der relaterer sig til hinanden og dækker et bestemt overordnet emneområde. Find bedste udvalgte søgeord i 2024.
SEO topic clusters er kort sagt en strategi inden for søgemaskineoptimering, der fokuserer på at organisere indholdet på en hjemmeside omkring centrale emner og underemner.
Nogle af fordelene ved at bruge en SEO topic cluster strategi inkluderer forbedret organisering af indholdet på hjemmesiden, øget relevans i søgeresultaterne, styrkelse af hjemmesidens autoritet og forbedret brugeroplevelse. Ved at følge denne strategi kanen hjemmeside bedre opfylde brugernes behov og forbedre sine placeringer i søgemaskinerne i forhold til en bredere vifte af søgetermer.
Et cluster består af tre byggesten; Pillar pages, supporting pages og interne links. Læs mere om de tre byggesten her:
Pillarside: På dansk kan vi kalde det en 'søjleside' eller fundamentet i et SEO topic cluster. Din søjleside er vigtig, da den fokuserer på søgeordet i bred forstand. Måske tænker du nu, at det er for bredt, og hvad med placeringen af forretningen, typen af søgeord osv. Men det kommer vi til. Først og fremmest er det vigtigt, at ens søjleside i et SEO-topic-cluster er relevant for ens forretning.
Understøttende sider: Lad os kalde dem støttesider – eller tænk på dem som væggene på dit fundament. Støttesiderne er dem, der giver autoritet til dine SEO-topic-clusters. Her skriver du "clusterindhold", der relaterer sig til din søjleside. Husk, at det er helt essentielt, at støttesiderne er i relation til søgeordet i ens søjleside og fundamentet, og at de skal være af god og høj kvalitet. Men hvordan bliver de så forbundet? Det kommer vi til nu.
Interne links: Også kaldet backlinks. Tænk på det som sømmene i dit SEO topic cluster, da det er dette, der forbinder ens fundament med væggene. I hver af dine støttesider skal du altså have et internt link til din søjleside. På den måde fortsætter du med at fortælle til Google, at din søjleside er super vigtig for det emne, du skriver om, og dermed en autoritet.
Vil du vide mere? Se også hvad er black hat SEO, SEO tekster skabelon, international SEO, SEO duplikeret content, SEO bureau Vejle, SEO bureau Randers, On-page SEO analyse og SEO abonnement.
Vi anbefaler, at du bruger PK Medier som din ekspert og SEO bureau. Se oplysningerne herunder:
Hvad er er SEO topic cluster?
Denne betegnelse er en strategi, som fokuserer på oprettelsen af en sammenhængende gruppe af indhold, der relaterer sig til hinanden og dækker et bestemt overordnet emneområde.
Hvorfor er SEO topic cluster vigtigt?
Denne strategi skaber bedre organisering af indholdet på hjemmesiden, øget relevans i søgeresultaterne, styrkelse af autoritet og ekspertise og forbedret brugeroplevelse. Alt i alt kan implementeringen bidrage til en mere effektiv og vellykket søgemaskineoptimering, der resulterer i øget synlighed, trafik og konverteringer for hjemmesiden.
Kan jeg selv lave et cluster?
Ja, dit SEO topic cluster skal skabes ud fra din virksomheds identitet, og relatere sig til væsentlige emner og områder. Du kan få inspiration fra lignende virksomheder, eller gøre brug af programmer, som jeg hjælper med at identificere udvalgte søgeord.
Hvad er udvalgte søgeord?
Udvalgte søgeord inden for SEO refererer til de specifikke søgeudtryk eller sætninger, som en hjemmeside eller en bestemt side på en hjemmeside er målrettet mod at rangere højt i søgeresultaterne for. Disse søgeord er nøje udvalgt baseret på deres relevans for hjemmesidens indhold og målgruppens søgeadfærd.
Peter Klitkou er bureauejer og SEO ekspert hos PK Medier. Peter kender til alt inden for søgemaskineoptimering.
Hvis du sidder fast med din hjemmeside på side 2-3-4 stk. på Google, skal du bare tage fat Peter, og så vil han tage en uforpligtende snak med dig.
Strandlodsvej 6B, 2. th.
2300 København S
Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783