Opdateret juni 24, 2024 af Mads Emil Hansen

SEO keywords

SEO keywords (også kaldt søgeord) betegner de vigtige ord og fraser, en hjemmeside bør optimeres efter. Disse ord skal være relevante for din hjemmesides indhold og søgninger. Søgeordene bruges strategisk i indhold, metadata og andre elementer for at forbedre dens synlighed og placering på søgeresultaterne i søgemaskiner som Google. 

Udvælg dine søgeord

Der er forskellige måder at udvælge SEO keywords på, og særligt nogle værktøjer kan være en stor hjælp. Søgeord bør udvælges på baggrund af stor søgevolumen, og skal naturligvis passe til indholdet på hjemmesiden. Er der eksempelvis tale om en særlig service eller produkt, handler det om at finde de ord, der relaterer sig til dette emne. 

Vil du have hjælp fra et SEO bureau, kan du læse mere om SEO optimering priser her.

Gode værktøjer

Der er flere værktøjer til rådighed, som kan hjælpe med at finde SEO keywords og udføre søgeordsundersøgelser. Her er nogle af de mest populære:

Google Keyword Planner: Dette er et gratis værktøj fra Google Ads, der viser søgevolumen og forslag til søgeord baseret på søgekriterierne.

Ahrefs: Et andet værdifuldt værktøj, der giver brugeren adgang til en omfattende database med søgeordsdata, konkurrenceanalyse, backlink-analyse og meget mere.

Semrush: Et omfattende værktøj, der giver brugeren adgang til søgeordsdata, konkurrenceanalyse, og meget mere. Det tilbyder også en bred vifte af andre relaterede værktøjer ud over analyser af søgeord.

Hvorfor er SEO keywords vigtigt

SEO keywords er vigtige for at forbedre en hjemmesides synlighed, tiltrække målrettet trafik, forbedre brugeroplevelsen og opnå en konkurrencefordel på søgemaskinerne. Ved at identificere og målrette de rigtige nøgleord kan man optimere hjemmesiden til at opnå bedre resultater og øge dens succes online. Se flere årsager til at bruge søgeord:

  1. Øget synlighed: Inklusion af relevante søgeord på hjemmesiden øger synligheden på søgemaskiner som Google. Dette kan medføre, at hjemmesiden kommer højere op i søgeresultaterne, når brugerne søger efter relaterede emner eller produkter.

  2. Målrettet trafik: Ved at udnytte de rigtige SEO keywords kan man tiltrække mere målrettet trafik til en hjemmeside. Dette betyder, at de besøgende, der når hjemmesiden gennem søgemaskinerne, allerede er interesserede i de emner eller produkter, der tilbydes.

  3. Bedre brugeroplevelse: Tilføjelsen af relevante søgeord i hjemmesidens indhold gør det lettere for brugerne at finde det, de leder efter. Dette forbedrer brugeroplevelsen og øger sandsynligheden for, at besøgende bliver på hjemmesiden længere og udfører de ønskede handlinger, eksempelvis at foretage et køb eller tilmelde en service.

  4. Konkurrencefordel: Ved at optimere hjemmesiden med de rigtige SEO keywords kan man opnå konkurrencefordele over for andre hjemmesider inden for samme branche. Dette kan hjælpe med at skille sig ud og tiltrække flere besøgende og kunder.

Vælg de rigtige SEO keywords

Det er ikke ligegyldigt, hvilke SEO keywords du vælger at fokusere på. Først og fremmest skal du lave en analyse og se, hvad der får søgninger og interesse indenfor dit felt og brand. Men det er også vigtigt at være realistisk, når du vælger dine søgeord- og fraser. Hvis konkurrencen er hård, kan det være svært at komme til at rangere på søgeordet, uanset hvor meget arbejde, man lægger i det. 

Vær derfor opmærksom på, hvem der pt har topplaceringerne inden for din søgefrase. Søg på din søgefrase i inkognito-mode for at få det mest retvisende resultat. Hvis der er tale om nogle meget store spillere på markedet, kan det være, at det ikke lige er dem, du skal ud og konkurrere med. Find i stedet en søgefrase, der både er interesse for, men som det også er realistisk at opnå en topplacering på. 

Hvis du eksempelvis sælger t-shirts, vil du opleve, at konkurrencen på søgeordet "t-shirts" er enorm. Et godt tip er at gøre søgefrasen længere og mere specifik ved for eksempel at tilføje farve og brand til søgningen. Et såkaldt long tail keyword (med 4 ord eller mere) vil typisk være lettere at komme til at rangere på. 

Er du interesseret i at lære mere om SEO? Læs også om SEO optimerede tekster og lokal SEO

Skal du have professionel hjælp?

Bliver SEO optimering for begyndere for vanskeligt, kan du med fordel bruge PK Medier, som dit SEO bureau.

Kilder:

  • WebFX giver dig råd til god hjælp.
  • Bliv en haj til seo med SEMRush.

Peter Klitkou

Peter Klitkou er bureauejer og SEO ekspert hos PK Medier. Peter kender til alt inden for søgemaskineoptimering.

Hvis du sidder fast med din hjemmeside på side 2-3-4 stk. på Google, skal du bare tage fat Peter, og så vil han tage en uforpligtende snak med dig.

Peters SEO bureau
Genveje
Info

Find os her

Strandlodsvej 6B, 2. th.
2300 København S

Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk

CVR: 37296783

Copyright © 2024 marketing-eksperten.dk