Opdateret juni 21, 2024 af Mads Emil Hansen

B2C - Forstå begrebet, og hvordan det bruges i praksis

Hvad er B2C og hvad er værd at vide om området? Vi hjælper dig på vej, med forståelsen. 

konkurrentanalyse

Hvad betyder begrebet?

Det er først og fremmest en forkortelse af “Business to Consumer” - Forretning til forbruger. Det er et marketings begreb beskrivelse som dækker over en forretning som interagerer direkte med forbrugeren og ikke gennem en anden forretning. 

Modsat B2C, business to consumer, finder du B2B, business to business, som dækker over en interaktion og forhandling mellem to forretninger. Disse to begreber er helt grundlæggende indenfor markedsføring, og benyttes ofte.

Eksempler på B2C forretninger og/eller hvor denne type interaktion ofte sker:

  • Restauratører / take away steder

Bliv klogere på forskellige marketing modeller og teorier i vores blog såsom Marketing Mix, hvorfor er SEO vigtigt og til Porter five Forces.

Segmentér din B2C målgruppe

Det er vigtigt, hvis du som virksomhed arbejder med B2C salg, at du kender din målgruppe rigtig godt. For hvis du forsøger at sælge til alle forbrugere, ender du med ikke at sælge til nogen.

Salg direkte til forbrugere, B2C, kræver en større opgave forud for salgende, hvis du ønsker at være skarp på at sælge dit produkt/service så billigt som muligt, og til den helt rette målgruppe.

Du kan segmentere og opdele din B2C målgruppe efterfølgende områder:

  • Geografi
  • Demografi
  • Livsstatus
  • Interesser

Hvad er fordelene B2C salg?

Der er mange fordele ved at benytte sig af B2C salg eller markedet, frem for arbejde med B2B. Lad os tage dig i gennem nogle af de forskellige fordele.

Ofte er der ved salget direkte til forbrugeren en kortere købsproces og og beslutningstagen, da det er et individ og ikke en større forretning, som skal tage beslutningen om købet.

Derudover er det ofte billigere at sælge til dette marked og segment, frem for salg mellem forretninger. Et salg her kan være meget omkostningsfuldt, da det ofte er større værdier man handler med. Hvilket ikke nødvendigvis er en ulempe, men blot noget man skal være opmærksom på, når man lægger sin strategi og budget.

Er du blevet nysgerrig på flere teorier og indsigter: Du kan også læse mere om Minerva modellen, hvor et SEO firma Århus arbejder eller et SEO firma Odense.

Få professionel hjælp

Få eksperthjælp inden for digital markedsføring og din konkurrentanalyse fra et veletableret bureau. Kontakt PK Medier for hjælp til din strategi.

Kilder:

  • Find viden om SEO firmaer hos WEBFX
  • Læs mere om SEO hos SEMRUSH

Peter Klitkou

Peter Klitkou er bureauejer og SEO ekspert hos PK Medier. Peter kender til alt inden for B2C og B2B, og fordele og ulemper ved begge markeder. Kontakt ham for en uforpligtende snak.

Peters SEO bureau
Genveje
Info

Find os her

Strandlodsvej 6B, 2. th.
2300 København S

Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk

CVR: 37296783

Copyright © 2024 marketing-eksperten.dk