Opdateret juli 5, 2024 af Mads Emil Hansen

Kotters 8 trins model - forklaring og kritik

Hvis du er leder og skal styre din organisation og dens medarbejdere igennem en række forandringer, kan det være nyttigt at skele til Kotters 8 trins model, der er udviklet af John Kotter. Vi gennemgår modellen her og kommer også omkring, hvilken kritik den har mødt.  

Kotters 8 trins model

Forklaring af Kotters 8 trins model

John Kotters model er en forandringsmodel, man som leder kan bruge, hvis man er i en organisation, der gennemgår udfordrende forandringer. Modellen har til formål at hjælpe ledere til at styre både organisation og medarbejdere sikkert i mål. 

Modellen består, som navnet antyder, af 8 trin.

Trin 1: Forandring er nødvendig

Det er lederens ansvar at skabe en forståelse i organisationen af, at forandring er nødvendigt. Lederen har til opgave at fremme medarbejdernes forståelse og lyst til at tage del i arbejdet med forandringerne. 

Trin 2: Projektgruppe

Lederen skal stå i spidsen for at etablere en projektgruppe, der kan styre organisationen godt igennem forandringer. Projektgruppen skal også sørge for, at der er klar kommunikation vedrørende de forestående elller igangværende forandringer.

Trin 3: Strategi og vision

Der defineres en strategisk vision for, hvordan organisationen skal nå i mål med forandringerne. Det er vigtigt, at visionen er fokuseret og mulig at gennemføre. Det er også vigtigt at visionen er simpel at kommunikere ud til alle, så de forstår den.

Trin 4: Kollektivt samarbejde

Når visionen og strategien er defineret ud til organisationens medarbejdere, er det lederens ansvar at sørge for, at alle arbejder sammen mod det fælles mål.

Trin 5: Grundlag for handling

Det er lederens ansvar at skabe grundlag for handling. Det betyder, at alle i organisationen skal kunne se idéen med forandringerne, og at de ved, hvad de skal gøre for at bidrage aktivt. 

Trin 6: Kortsigtede genvinster

Alle skal have en positiv følelse af, at arbejdet bærer frugt. Det kan lederen sikre ved at skabe tydelige, kortsigtede genvinster ved arbejdet. 

Trin 7: Mere forandring

Når de første succeser er opnået, kan man skabe yderligere forandring. 

Trin 8: Nye arbejdsgange og kultur

Når forandringsprocessen er ved at være ført til ende, skal de nye arbejdsgange og kultur implementeres på en måde, der gør, at de er vedvarende og stærkere end de gamle. 

Er ud interesseret i at vide mere om ledelse og virksomheder, så læs også vores artikler om Porters Five Forces, Balanced Scorecard og konkurrentanalyse

Kritik af Kotters 8 trins model

John Kotter har mødt kritik for sin model. To af de kritikker, der har været er:

  • Modellen antyder, at forandring er en lineær proces og en enkeltstående begivenhed
  • Modellen antyder, at det kun er ledere, der er i stand til at gennenmføre forandring

Kotters model har ikke øje for, at forandring altid pågår, og den kan ikke bare defineres ud fra et start- og et slutpunkt. Herudover synes den at negligere eller umyndiggøre en organisations medarbejdere. Ved at hævde, at det er lederens ansvar alene at styre gennem forandringer, fremstilles medarbejderne som umyndige og ude af stand til selv at navigere genenm forandringer. 

porters-five-forces-model

Hvem er John Kotter?

John Kotter er født i 1947. Han er forfatter og professor på Harvard Business School og grundlægger af Kotter Associate Cambrigde i Massachusetts. Han er især kendt for sin 8 trins model, der har vundet priser. 

Han har udviklet sin model med udgangspunkt i Kurt Levins 3 trins forandringsmodel. 

Forandringer i praksis

Få hjælp til digital markering og søgemaskineoptimering fra et erfarent bureau, som PK Medier. Find oplysninger her.

Kilder:

Peter Klitkou

Peter Klitkou er bureauejer og SEO ekspert hos PK Medier. Peter kender til alt inden for søgemaskineoptimering.

Hvis du sidder fast med din hjemmeside på side 2-3-4 stk. på Google, skal du bare tage fat Peter, og så vil han tage en uforpligtende snak med dig.

Peters SEO bureau
Genveje
Info

Find os her

Strandlodsvej 6B, 2. th.
2300 København S

Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk

CVR: 37296783

Copyright © 2024 marketing-eksperten.dk