Opdateret juni 21, 2024 af Mads Emil Hansen

KPI - Hvor bruges, og hvad er Key Performance Indicators?

Hvad er KPI, og hvad bruges det til? Dette begreb er en forkortelse af Key Performance Indicators, som indebærer de målsætninger man sætter i forbindelse med nogle forskellige strategiske tiltag eller initiativer. Disse bruges i forbindelse med at vurdere om noget er gået godt eller skidt.

kpi

Hvad indebærer KPI, Key Performance Indicators?

KPI eller key performance indicators, er variende alt efter din forretning, målgruppe, mission og vision. Det afhænger derfor enormt meget af den enkelte forretning eller brand.

Det kan være alt fra:

  • Antal klik på en annonce
  • Følgere på Instagram
  • Øge salgstallet i %
  • Flere besøgende på et website eller større synlighed

Disse meget overordnede punkter dækker over forskellige KPI muligheder. Herefter er det dog altid vigtigt, at man uddyber disse endnu mere.

Vil du lære om flere marketingbegreber og teorier, kan du læse: Marketing Mix, hvorfor er SEO vigtigt og Porter five Forces.

Uddyb dine målsætninger

For at skabe de bedste resultater og målestok for succes, bør du være helt præcis fra starten på, hvad er dit ønske med indsatsten, kampagnen, den nye fusion mv. er. Der er derfor nødvendigt at dykke helt ned i eksempelvis:

  • Hvor mange procent stigning i omsætning?
  • Hvor mange følgere på Instagram?
  • Hvor stor stigning i trafik til websitet?

Derudover også rigtig gerne definere en tidshorisont på dine KPI eller målsætninger, for at kunne måle succes. Det giver dig en mulighed for at kunne opveje om dine indsatser har været ressourcerne værd, og om hvor der skal forbedres.

Opsæt klare og tydelige KPI

I forbindelse med at du udformer en markedsføringsplan er det vigtigt at være helt skarp på KPI og andre målsætinger. Det kan ofte være et godt pejlemærke, at have 4-5 KPI'er, som dækker i alt fra kreative hjørne, det strategiske hjørne, de databaserede tal osv.

Det kan være en fordel at kontakte de stakeholders, som er involveret, da disse kan have påvirkning på de Key Performance Indicators, som du udvælger. Det kan være at du ønsker en fordoblet i webshop salget, men leverandøren ikke kan levere produkterne til netop dette mål.

Du kan bruge SMART modellen, når du skal udforme dine KPI'er, så du får det hele med. Disse målsætninger er ikke kun ment for at vurdere om du har fejlet eller vundet, men også som pejlemærker løbende på, hvor langt du er fra målsætningerne, om der skal justeres eller tilrettes i strategien.

Få professionel hjælp

Få eksperthjælp inden for digital markedsføring fra et veletableret bureau. Kontakt PK Medier for hjælp til din strategi.

Kilder:

  • Find viden om SEO firmaer hos WEBFX
  • Læs mere om SEO hos SEMRUSH

Peter Klitkou

Peter Klitkou er bureauejer og rådgiver hos PK Medier. Peter kender til alt inden for kendskab til målsætninger, KPI'er og hvordan man datatracker på sine initiativer.

Kontakt ham for en uforpligtende snak.

Peters SEO bureau
Genveje
Info

Find os her

Strandlodsvej 6B, 2. th.
2300 København S

Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk

CVR: 37296783

Copyright © 2024 marketing-eksperten.dk