Hvad er KPI, og hvad bruges det til? Dette begreb er en forkortelse af Key Performance Indicators, som indebærer de målsætninger man sætter i forbindelse med nogle forskellige strategiske tiltag eller initiativer. Disse bruges i forbindelse med at vurdere om noget er gået godt eller skidt.
KPI eller key performance indicators, er variende alt efter din forretning, målgruppe, mission og vision. Det afhænger derfor enormt meget af den enkelte forretning eller brand.
Det kan være alt fra:
Disse meget overordnede punkter dækker over forskellige KPI muligheder. Herefter er det dog altid vigtigt, at man uddyber disse endnu mere.
Vil du lære om flere marketingbegreber og teorier, kan du læse: Marketing Mix, hvorfor er SEO vigtigt og Porter five Forces.
For at skabe de bedste resultater og målestok for succes, bør du være helt præcis fra starten på, hvad er dit ønske med indsatsten, kampagnen, den nye fusion mv. er. Der er derfor nødvendigt at dykke helt ned i eksempelvis:
Derudover også rigtig gerne definere en tidshorisont på dine KPI eller målsætninger, for at kunne måle succes. Det giver dig en mulighed for at kunne opveje om dine indsatser har været ressourcerne værd, og om hvor der skal forbedres.
I forbindelse med at du udformer en markedsføringsplan er det vigtigt at være helt skarp på KPI og andre målsætinger. Det kan ofte være et godt pejlemærke, at have 4-5 KPI'er, som dækker i alt fra kreative hjørne, det strategiske hjørne, de databaserede tal osv.
Det kan være en fordel at kontakte de stakeholders, som er involveret, da disse kan have påvirkning på de Key Performance Indicators, som du udvælger. Det kan være at du ønsker en fordoblet i webshop salget, men leverandøren ikke kan levere produkterne til netop dette mål.
Du kan bruge SMART modellen, når du skal udforme dine KPI'er, så du får det hele med. Disse målsætninger er ikke kun ment for at vurdere om du har fejlet eller vundet, men også som pejlemærker løbende på, hvor langt du er fra målsætningerne, om der skal justeres eller tilrettes i strategien.
Få eksperthjælp inden for digital markedsføring fra et veletableret bureau. Kontakt PK Medier for hjælp til din strategi.
Peter Klitkou er bureauejer og rådgiver hos PK Medier. Peter kender til alt inden for kendskab til målsætninger, KPI'er og hvordan man datatracker på sine initiativer.
Kontakt ham for en uforpligtende snak.
Strandlodsvej 6B, 2. th.
2300 København S
Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783