Opdateret november 16, 2023 af Peter Klitkou

De 4 P'er

Hvad er et marketing mix? Det vil i de fleste sammenhænge være de 4 P'er man snakker om så. Det er altså en model som er med til at skabe salg og mere værdi for virksomheden. 

De 4 P'er

Product: 

I mange siturationer så er det første parameter i marketing mixet, produktparameteren. I dette sammenhænge starter man med at redegøre for selve produktet. Er produktet en service eller et fysisk produkt? 

Price:

I dette parameter kigger man på de forskellige aspekter af prissætningen. Man starter som reelt ved at redegøre for den grundlæggende prissætning, for dine produkter. 

Place:

Placering handler selvfølgelig om salgkanaler og distributionskanaler. Hvis vi begynder med placering, så er det her vi kigger på hvor produktet bliver solgt, er det fysiske butikker, webshop, eller igennem grossister? 

Promotion:

I dette parameter kommer vi selvfølgelig ind på hvor du vil promovere dit salg henne. Snakker vi Facebook annoncering, SEO eller noget helt trejde. Der er mange muligheder indenfor annoncering. 

Vil du lære mere om E-mail marketing, så læs med her. 

Digital markedsføring

Når man laver digital markedsføring, er de 4 P'er lige så gældende, som ved mere konventionel marketing. Her er det dog også vigtigt, at man får optimeret sin hjemmeside bedst muligt efter SEO-principperne, der kan have helt afgørende betydning for, hvor i søgeresultaterne, din hjemmeside bliver vist.

Læs mere om, hvorfor er SEO vigtigt i vores artikel herom, og find også din SEO optimering pris hos et professionelt bureau.

Hvad kan man bruge de 4 P'er til?

De 4 P'er bruges ofte til at lave en strategi, der henvender sig virksomhedens målgruppe. Den kan også bruges i forbindelse med at skabe en bedre forståelse af parametrene inden for markedsføring.

Har du en virksomhed er det derfor en god idé at sætte dig ned og gennemgå parametrene trin for trin.

Det kan virke som en relativ nem og overskuelig model ved første øjekast, men det kan tage tid at lave den helt rigtige marketingstrategi, når man bruger de 4 P'er.

Dette skyldes, at hvert parameter går i dybden med pointer, hvor der hører forskellige kategorier til. 

Hvad skal man ellers kende til?

Der er mange forskellige modeller og teknikker inden for marketing, og det kan være svært at vælge den model, som passer bedst til den gældende situation.

Det kan derfor være rart at få professionel hjælp hos et marketing bureau, som kan hjælpe med at finde hoved og hale i det hele. 

Det kan være, at du i stedet for at lave en reklamestrategi med annonceringer eller SoMe kampagner, bør overveje om SEO kunne være bedre. Ved at bruge SEO, også kaldet søgemaskineoptimering, kan du øge din hjemmesides placering på søgemaskiner som Google. 

Det er derfor en god teknik til markedsføring, som skaber langsigtede resultater.

Læs også om Marketing Mix - De 4 p'erSEO firma Odense eller SEO firma Århus.

Har du brug for hjælp til din markedsføring? 

Kontakt PK Medier hvis du behøver hjælp til din online markedsføring. 

Kilder:

FAQ - De 4 P'er

Hvad står de 4 P'er for?

De 4 P'er står for: Product, Price, Promotion og Place.

Hvad indebærer en marketingstrategi?

En marketingstrategi er en handlingsplan for din virksomhed, hvor I kan vurdere, hvordan I vil få størst succes med forskellige implementeringer af markedsføring.

Kan man få hjælp til digital markedsføring?

Ja, i dag er det meget udbredt at få professionel hjælp til digital markedsføring. Dette skyldes, at største delen af alt markedsføring i dag sker online, og der derfor er mange muligheder for at promovere sin forretning digitalt. 

Hvad er forskellen på de 7 og de 4 P'er?

Forskellen på de 7 og de 4 P'er handler om branchen. Hvis du er inden for servicebranchen, kan du bruge de 7 P'er, som indebærer de samme fire punkter fra 4 P'er, men har tilføjet: People, Physical evidence og Proces.

Genveje
Info

Find os her

Strandlodsvej 6B, 2. th.
2300 København S

Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk

CVR: 37296783

Copyright © 2024 marketing-eksperten.dk