Hvad er SEO? Forkortelsen står for Search Engine Optimization og kaldes også søgemaskineoptimering. Det omhandler at forbedre både mængden og kvaliteten af besøgende på en hjemmeside gennem organiske søgeresultater. Ved at optimere et website efter søgemaskiner som Google kan man opnå topplaceringer i søgeresultaterne og dermed skabe synlighed blandt potentielle kunder.
SEO, som står for Search Engine Optimization, eller søgemaskineoptimering på dansk, er nøglen til at forbedre synligheden og placeringen af en hjemmeside i søgeresultaterne på populære søgemaskiner såsom Google og Bing.
Når man implementerer SEO, er formålet at optimere hjemmesiden med henblik på at opnå høje placeringer i de organiske søgeresultater på disse søgemaskiner. Disse organiske søgeresultater vises under de betalte annoncer, også kendt som Google Ads.
Det er vigtigt at forstå, at søgemaskiner som Google og Bing vurderer forskellige faktorer for at bestemme, hvilke hjemmesider der skal vises øverst i søgeresultaterne. En veludført strategi kan derfor være afgørende for at forbedre ens placering og synlighed online.
I næste sektion vil vi undersøge de vigtigste punkter at fokusere på ved implementering af en SEO strategi, især med henblik på Google-optimering.
Se også Porters Five Forces, pris på hjemmeside med webshop, hvordan finder Google min hjemmeside og Amazon affiliate Danmark.
SEO kræver en række forskellige trin og strategier for at forbedre synligheden og placeringen af en hjemmeside i søgeresultaterne på søgemaskiner som Google og Bing. Der er blandt andet tale om følgende:
Start med at definere udvalgte søgeord til din hjemmeside. Dette indebærer de ord, du gerne vil have, at kunderne finder dig på. De skal derfor være relevante for dit indhold og eventuelle produkter. Tip: til dette kan Google Keyword Planner og Ahrefs anvendes.
Det er herefter vigtigt at skabe kvalitetssikret indhold, som er værdifuldt og relevant for de besøgende. Den tekniske del er dog lige vigtig, sørg derfor for at optimere den tekniske struktur, herunder hurtig læsningstid, mobilvenlighed, HTTPS-sikkerhed og korrekt brug af metadata som titler, beskrivelser og overskrifter.
On-page SEO omhandler at inkludere relevante søgeeord i titler, overskrifter, meta-tags og indhold, hvilket hjælper søgemaskinerne til at læse, sidernes indhold, og hvornår de skal vises i søgeresultaterne. Off-page SEO omhandler at opbygge autoritet og tillid ved brug af backlinks fra andre troværdige hjemmesider.
Se også søgemaskineoptimering, SEO pyramiden eller SEO ordbog for mere information.
Der er mange ting, som er vigtigt, når det handler om søgemaskineoptimering. Noget af det væsentligste for at få succes med en hjemmeside er at have styr på hjemmesidens opbygning, strukturen på siden og indholdet. Hertil er det også vigtigt at den er brugervenlig og nem at navigere i, da dette ellers kan resultere i, at folk klikker væk fra siden.
Grundlæggende kan man inddele SEO i tre områder, som kaldes SEO pyramiden. Disse er en fundamental del af arbejdet, hvor det inddeles i forskellige kategorier: Teknisk, Onsite og Offsite SEO.
Det kan derfor være svært at give et enkelt svar på, hvad det vigtigste ved SEO er, da det generelt er en blanding af en masse arbejde og forskellige teknikker.
Teknisk SEO er fundamentet i pyramiden, hvor det handler om at sørge for, at alt det tekniske bag hjemmesideopsætningen og kodningen er optimeret efter søgemaskinen. Dette kan blandt andet indebærer sidetitel og metabeskrivelser eller sørge for, at der ikke er duplikeret indhold.
Herefter kigger man på indholdet, hvor man sørger for, at alt content er optimeret efter måden, som søgemaskinen bedst læser den på. Dette er en dynamisk proces, da det hele tiden kan ændre sig i takt med, at søgemaskinerne ændrer sig. Det er derfor vigtigt at være opdateret på de forskellige regler og teknikker, eller at få hjælp hos et professionelt bureau, som kan hjælpe dig.
Til sidst kigger man på links, som styrker autoriteten af siden. Dette skal komme fra pålidelige sider, som peger ind på siden, og på den måde styrker dens autoritet.
Alt dette er vigtigt, hvis man ønsker at opnå gode resultater med sit SEO-arbejde.
Det kan virke overvældende, når man skal starte med søgemaskineoptimering. "Hvad er SEO" er et ofte stillet spørgsmål, når folk skal udforme en strategi for deres online markedsføring. Vigtigt at vide ved SEO er, at det er en proces, som tager lang tid, men hvor arbejdet også betaler sig.
Hvis du gerne vil i gang med søgemaskineoptimering, kan du starte med at tage et SEO kursus, hvor du har mulighed for at lære grundprincipperne inden for SEO. Du kan også læse nogle af vores guide om SEO checker, Shopify SEO og hjælp til SEO.
Det er dog vigtigt, at man bruger de rigtige teknikker, hvis man vil opnå gode resultater med sit arbejde. Det kan derfor være en klar fordel at kontakte et professionelt SEO bureau, som kan hjælpe dig med at komme i gang med det.
Når du er kommet i gang med søgemaskineoptimering kræver det også, at du vedligeholder det, så du kan bevare din sides placering på Google. SEO er nemlig et langvarigt forhold, som kræver, at man passer og plejer det, og holder sig opdateret med udviklingen.
Vi ser ofte, at virksomheder går meget op i at få en hjemmeside med et stærkt visuelt design. Her har de ofte webdesignere eller webudviklere til at designe hjemmeside, der er både flot og funktionel. Dette er slet ikke forkert, da det klart udgør en stor del af brugeroplevelsen.
Dog er det ofte, at der ikke bliver langt en særlig stor indsats i det tekniske bag hjemmesiden, og dette resulterer i, at siden ikke vil rangere højt på søgemaskinerne.
Det er derfor vigtigt at fokusere på de tre områder i SEO pyramiden, og sætte sig ind i "hvad er SEO". En specialist i søgemaskineoptimering kan tage et kig på den nuværende side, og sørge for, at den bliver optimeret. Det kræver derfor ikke altid, at man laver en helt ny side.
Det kan være en god idé at holde sig opdateret på, hvad der er nyt indenfor SEO i 2024. Google og andre søgemaskiner er konstant i udvikling, gennem nye opdateringer eller andre teknikker, der gør dem klogere. Derfor betyder det også, at reglerne eller teknikker indenfor søgemaskineoptimering også hele tiden udvikler sig.
Ifølge Search Engine Journal har "AI" været det mest omtalte emne indenfor søgemaskineoptimering i 2024. Dette kommer formentlig i forbindelse med Chat GPT, som de seneste år er blevet et populært og anvendt værktøj indenfor kunstig intelligens.
Det kan derfor være godt at vide, hvornår det kan være relevant at implementere kunstig intelligens, når man laver arbejde med SEO, og hvornår det kan være en hæmsko.
Når man laver søgemaskineoptimering er det altid vigtigt at være opdateret på, hvad der trender indenfor de søgeord, man gerne vil ramme. Derfor bør man regelmæssigt lave en søgning på det valgte søgeord, for at se hvilke hjemmesider der rangerer på ordet
Læs mere om SEO AI her.
Når det gælder SEO, er der mange huskeregler, som sørger for at arbejdet er både effektivt og skaber resultater. Den vigtigste huskereglen er, at dit søgeord skal stå i starten af din tekst. Strukturen er derfor væsentligt, da det har en betydning for, hvordan Google læser din side.
Derudover er det en god idé at have adgang til de rigtige værktøjer. Det kan eksempelvis være, at du bruger WordPress, som har sit eget SEO-værktøj, hvor den blandt andet fortæller dig, hvor mange tegn din metabeskrivelse må indeholde. Dette kan være en god guideline til, hvordan du kommer i gang med søgemaskineoptimering.
Alt for mange virksomheder fokusere primært på det visuelle på deres hjemmeside, og glemmer alt det tekniske bag teksten. Dette sker ofte, hvis de blot har købt deres hjemmeside hos en webudvikler, som ikke beskæftiger sig med SEO.
Når du vælger Marketing Eksperten som dit SEO bureau, kan du både få hjælp fra vores kompente webudviklere og vores SEO-specialister, så vi sørger for, at din hjemmeside rammer alle parametre.
For at opnå gunstige placeringer er der tre områder, der er værd at fokusere på. Disse områder inkluderer links, indhold og teknisk opsætning - også kendt som SEO-pyramiden. Processen med at arbejde med links, indhold og teknisk opsætning beskriver den indsats, der kræves for at optimere ens hjemmeside.
Søgemaskineoptimering og den tilhørende strategi skal ses som en løbende proces, der kræver konstant opmærksomhed og arbejde - det er ikke en opgave, der er færdig på et bestemt tidspunkt. Derfor kan du se frem til en lille guide til SEO-optimering i det følgende.
I fundamentet af SEO-pyramiden ligger det tekniske set-up. Dette tekniske aspekt er afgørende inden for søgemaskineoptimering, da det udgør grundlaget for din hjemmeside. Det er det, der giver dig alle forudsætningerne for at være synlig på søgemaskinen og blive fundet af både nuværende og potentielle kunder.
De centrale tekniske aspekter i optimeringen af din hjemmeside, som du bør fokusere på i dit SEO-arbejde, inkluderer hjemmesidens opbygning, indholdets struktur og den samlede brugeroplevelse, du tilbyder dine besøgende.
Det er væsentligt at skabe et meningsfuldt design, organisere dine data og sikre en hurtig sideindlæsning, både på desktop og mobil.
Det er en god idé at stræbe efter en Health Score, der er så tæt på 100% som muligt. Dette indikerer, at du har udført et solidt stykke arbejde med at sikre, at dine besøgende får den bedst mulige oplevelse på din hjemmeside. Både PageSpeed og Health Score er strategiske værktøjer, som du kan benytte dig af for at optimere din hjemmeside.
I midten af SEO-pyramiden finder man indhold/content, som omhandler det indholdsmæssige på en hjemmeside. Dette er vigtigt at fokusere på, da godt indhold er afgørende for, at tiltrække og beholde besøgende på hjemmesiden.
Det er desuden dette indhold der bør optimeres efter søgeord og fraser, som relaterer sig til indholdet og lægger sig op af søge-intentionen. Det er vigtigt at forstå og ramme plet med dine kunders behov for at opnå en effektiv Google-søgemaskineoptimering.
Når du skriver SEO-tekster og artikler, er det afgørende at skabe godt og relevant indhold. Dit indhold er nøglen til at formidle information om dine produkter, tjenester eller eventuelle blogindlæg og vejledninger. For det første skal det indhold, du deler på din hjemmeside, opfylde Googles krav til E-A-T, som står for ekspertise, autoritet og troværdighed. Google vurderer kvaliteten af dit indhold, samt dine tekster og artikler ud fra disse kriterier.
Selvom godt og relevant indhold og artikler kan lyde enkelt, er det ofte mere komplekst. Især når man tager i betragtning, at det tekniske aspekt af søgemaskinestrategien også skal indarbejdes: at opnå den rette søgeordsfrekvens og inkludere interne links for at undgå høje afvisningsprocenter (eller bounce rates). Det er ærgerligt at bruge tid på indhold, der ikke fungerer som ønsket.
På toppen af SEO-pyramiden findes links. Et vigtigt fokus i din strategi bør være linkbuilding, som handler om at opbygge autoritet til din hjemmeside gennem links. Et centralt aspekt her er autoritet. Jo flere links, der henviser til din hjemmeside, desto større popularitet og autoritet opnår du.
Google placerer virksomheder med høj autoritet og kvalitetsindhold øverst i søgeresultaterne. Dette skyldes, at Google ønsker at give brugerne de mest relevante anbefalinger, når de søger.
Det handler således om at opbygge høj autoritet. Linkbuilding er derfor ekstremt vigtigt og bør være en uundværlig del af din strategi, da det bidrager markant til din Google-søgemaskineoptimering.
Men hvordan opnår man autoritet til sin hjemmeside? Dette opnås blandt andet ved at få andre hjemmesider til at linke til din. Disse links kaldes også backlinks. Derfor er det værd at have kvalitetsindhold, som andre vil linke til.
Der findes både god og dårlig linkbuilding, når det gælder SEO. God linkbuilding handler om at linke til sider, som har relevans i forhold til den side, de linker til. På den måde opnår man den største sandsynlighed for, at andre rent faktisk klikker på linket.
Derudover er det også vigtigt, at det er en god hjemmeside, man linker til. Her er det en god idé at finde sider, som både har autoritet og meget trafik, da det vil give det bedste resultat for din linkbuilding.
God linkbuilding handler også om, at din side er en hjemmeside, som man ønsker at linke til. Det er derfor vigtig, at der er god og meningsfuldt indhold på siden.
Dårlig linkbuilding handler primært om at sørge for, at Google ikke læser dine links som reklame. Hvis din hjemmeside fremstår som ren reklame, vil søgemaskiner læse det som spam, og det kan resultere i, at de bliver fjernet for søgeresultatet.
For at sikre at dine links overholder Googles retningslinjer, har de lavet en guide, som du kan følge.
Indenfor SEO bruger man både interne og eksterne links. Eksterne links har ligesom linkbuilding til formål at pege på andre hjemmesider, som øger autoriteten på dit site. Her linker man til eksterne sider, som har relevans til den side, de linker til.
Dette kan styrke brugeroplevelsen, da det gør det nemt for dem at finde mere relevant information.
Det er derfor noget, som søgemaskinerne er opmærksomme på, og som styrker din side. Det er dog vigtigt, at du vælger relevante og autoritære sider, og laver tydelige referencer i din tekst.
Interne links handler om at din hjemmeside linker ind til andre af dine undersider. Dette skaber en rød tråd mellem indholdet på dit site, og det kan være med til at sørge for, at brugere bliver på dit site i så lang tid som muligt.
Der findes i dag mange måder, hvorpå virksomheder kan markedsføre sig på. I dag foregår en stor del af alt reklame digitalt, hvor det nogle år siden i højere grad handlede om trykte reklamer f.eks. på busser eller i aviser.
Der er derfor blevet skabt mange flere muligheder indenfor markedsføring, og det er konstant i udvikling, hvor der kommer nye og smarte tendenser.
Markedsføring i 2024 kan blandt andet både bestå af annonceringer på YouTube, Facebook eller Instagram , influencer marketing eller SEO. Det er ekstremt vigtigt i forhold til at sprede kendskabet til dit brand, at du markedsfører det digitalt. På den måde øger du kendskabsgraden og får mere trafik til din side.
Står du tilbage med spøgrsmål som "hvad er SEO" eller "hvordan bruger man annonceringer"? Så er vores anbefaling at tage kontakt til en erfarent bureau, der kan hjælpe dig med at lave god digital marketing. Læs også vores blogindlæg om:
Bliv klogere på hvad er SEO hos PK Medier.
Find oplysninger her.
Hvad er SEO?
SEO står for Search Engine Optimization og er også kendt som søgemaskineoptimering. Det er en praksis, der sigter mod at forbedre synligheden og placeringen af en hjemmeside i søgeresultaterne på søgemaskiner som Google, Bing og Yahoo.
Hvorfor er SEO vigtigt?
SEO er vigtigt, fordi det hjælper med at sikre, at din hjemmeside bliver fundet af potentielle kunder, når de søger efter produkter, tjenester eller information relateret til din virksomhed eller branche. En høj placering i søgeresultaterne kan øge trafikken til din hjemmeside, øge din synlighed online og potentielt føre til flere kundeemner og salg.
Hvordan laver man søgemaskineoptimering?
Søgemaskineoptimering indebærer en række strategier og taktikker for at forbedre synligheden og placeringen af en hjemmeside. Dette kan indebære blandt andet søgeordsoptimering, oprettelse af kvalitetsindhold, teknisk optimering af hjemmesiden, linkbuilding og overvågning af og analyse.
Kan jeg selv lave søgemaskineoptimering?
Ja, det er muligt at lave søgemaskineoptimering selv, dog kræver det både tid, viden og vedholdenhed. Der er mange ressourcer, værktøjer og guides til rådighed online, der kan hjælpe dig med at komme i gang med at optimere din hjemmeside til søgemaskinerne.
Peter Klitkou er bureauejer og SEO ekspert hos PK Medier. Peter kender til alt inden for søgemaskineoptimering.
Hvis du sidder fast med din hjemmeside på side 2-3-4 stk. på Google, skal du bare tage fat Peter, og så vil han tage en uforpligtende snak med dig. Du kan kontakte PK Medier på tlf. 42411647 eller på mail kontakt@pkmedier.dk
Strandlodsvej 6B, 2. th.
2300 København S
Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783