Få styr på de 7 p'er, både som studerende eller som virksomhedsdrivende. Hvad er de, og hvad kan du bruges til kommer vi omkring, såvel som hvordan du strategisk bruge dette parametermix.
De 7 p'er et parametermix, som bruges til at analysere egen virksomhed i forlængelse af marketingsindsatser. I udgangspunkt, har man tidligere arbejdet med de 4 p'er, hvorefter der er tillagt flere områder.
P'erne er en betegnelse for:
Det er en internt analyse af en virksomhed, og har fokus på, hvilket produkt man tilbyder, prisen, hvor denne sælges, hvordan der promoveres osv.
Det giver et indblik i, hvor der kan optimeres og om der er nogle områder, hvorpå der kan stilles skarpt. I samme forbindelse, når du analysere en virksomhed, kan det være relevant at se på både marketing Mix, hvorfor er SEO vigtigt og Porter five Forces.
Søger du at finde et helhedsbillede af din virksomhed, så kan de være en god "model" eller rettesnor at bruge de 7 p'er, da det kan være en tjekliste for analyse af egen virksomhed. Det kan desuden give et billede af hvordan eller om du differentierer dig fra konkurrenterne.
Det er altid vigtigt at vurdere sin egen originalitet, og hvordan din virksomhed bidrager til markedet - her er det også vigtigt at se på den såkaldte positionering. Det giver dig strategisk viden om, hvor dit produkt adskiller sig, hvordan din branding adskiller sig, og hvordan din målgruppe adskiller sig.
Parametermixet de 7 p'er er mest relevant for servicevirksomheder af flere grunde. Oprindeligt hedder parametermixet de 4 p'er som indeholder product, price, place og promotion.
Man har senere hen tilføjet tre ekstra elementer: People, physical evidence og process som hver er nødvendige for at adressere karakteristika og udfordringer som en servicevirksomhed står over for. Således er de 7 p'er en udvidet version.
Parametermixet af de 7 p'er er altså rettet direkte mod servicevirksomheder, da de er afhængige af interaktioner mellem kunder og medarbejdere, processer der understøtter en given levering af en service, og fysiske beviser der kan skabe tillid og troværdighed.
De tre tilføjede p'er gør det således muligt for servicevirksomheder at differentiere sig fra konkurrenter og være attrativ for den rette målgruppe. Det er blandt andet også derfor man argumenterer for at et parametermix mellem alle de 7 p'er er vigtige at indtænke i ens forretningsstrategi.
Er du nyopstartet iværksætter, kan der være mange uopklarede spørgsmål, så som dit parametermix, de 7 p'er, som kan være relevante at vende med professionelle rådgivere. Afhængigt af, hvor du befinder dig i landet, kan vi anbefale at kontakte et SEO firma i Århus, et SEO firma Odense, eller I den by, hvor din forretning er.
Det kan også være et full-service marketing bureau, som har fokus på brugerrejsen og derfor kender de til forskellige marketing parametre.
Er du interesseret i at lære mere om marketing og andre modeller der kan være behjælpelige i forretningsverdenen. Så kan du f.eks. læse mere om, hvordan man laver en god målgruppeanalyse. Hvis du er nysgerrig på, hvad boomer generationen egentlig er defineret som, kan du også finde information om det.
Få eksperthjælp inden for digital markedsføring fra et veletableret bureau. Kontakt PK Medier for hjælp til din strategi.
Peter Klitkou er bureauejer og rådgiver hos PK Medier. Peter arbejder til dagligt med netop marketing parametre og mix, og hvordan du som iværksætter eller etableret virksomhed kan udforme den bedste markedsføringsplan.
Kontakt ham for en uforpligtende snak.
Strandlodsvej 6B, 2. th.
2300 København S
Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783