Målgruppen og aldersgruppen Generation Z er den gruppe som flere kalder "de digitale indfødte", og dækker over aldersgruppen fra 1995-2010. Det kan være svært at holde styr på, hvem er Gen Z, X, Y og "boomers". Vi uddyber forskellen og kendetegn herunder.
De sidste mange år, tilbage fra 1995, har der været en rivende udvikling teknologisk, og det er netop et af de største faktorer, som påvirker og gør denne målgruppe til sin helt egen.
Gen Z, genereation Z, er vokset op i den digitale verden fra starten, og de har været vant til internettet og er vokset op i en periode hvor forbrug har været i højsædet. Før generation Z ligger generation Y, Millennials, som er folk fra 1980-1994, som er gruppen der er vokset op under globaliseringen og den spæde digitale alder.
Vil du lære om flere marketingbegreber og teorier, kan du læse: Marketing Mix, hvorfor er SEO vigtigt og Porter five Forces.
Det er vigtigt, hvis du har en forretning, som arbejder med netop denne målgruppe, at du kender til deres adfærd, de platforme de er på, deres forventninger til et brand og produkter og meget andet.
Søger du at fange generation Z digitale opmærksomhed, så bør du se mod Instagram, LinkedIn, TikTok, Snapchat. Disse platforme er især i højsædet for målgruppen, hvorimod Generation Y tidligere har befundet sig mere på Facebook.
De har tårnhøje forventninger til både produkter, såvel som klimaaftrykket af de produkter de køber. Det er derfor også vigtigt at have en god formidling for øje. De er digtiale genier, og handler ofte en del online, hvilket har været normalt for dem mange år tilbage.
Der findes en del kendetegn indenfor netop forbrugsmønstrene for denne generation Z, Gen Z, som er værd at have in mente i en kommende markedsføringsplan eller lignende.
Kendetegn og forbrugsmønstre:
Hvis du skal se nærmere på flere kendetegn, er det værd at se på forskellen til Millennials, Generation Y.
Ønsker du at se ind i hvordan du aflæser en målgruppe, med de helt rette målgruppeanalyser og efterfølgende planer, kan du kontakte et professionelt SEO firma i Århus eller et SEO firma Odense, eller I den by, hvor din forretning er.
Er du nysgerrig på virksomheder og analyser, så se også vores artikler om Leavitts model, retorisk analyse og Kotters 8 trins model.
Generation Z er den første generation til at blive født i en verden, hvor Web 2.0 allerede var udbredt i store dele af verden, og hvor smartphones begyndte at gøre deres indtog. Mange af dem har aldrig levet uden internet, mobiler og tablets og er vant til være "på" konstant.
De er mere eller mindre online konstant på medier som Instagram, Snapchat, TikTok og Messenger og er på den måde altid tilgængelige. Det gør dem typisk gode til multitasking mellem de forskellige medier og devices. Deres høje skærmtid gør, at søvnløshed er temmelig udbredt i denne generation.
Når man arbejder med denne generation som målgruppe for sin markedsføring, er det godt at kende til deres digitale adfærdsmønstre og vide, hvor de kan nås henne.
Den hyppige tilstedeværelse på de sociale medier gør også, at der hersker en perfekthedskultur, som er svær at leve op til. På et medie som Instagram kan der let skabes en identitet og selvbillede, som kan være svært at leve op til og som kan skabe usikkerhed.
De unge mennesker i denne generation er desuden vokset op i et samfund, der er præget at præstation og tempo. Mange peger på, at det skaber et hårdt pres på generationens unge, der skal tage vigtige valg om deres fremtid tidligt i livet.
Generation Z kaldes også for "de digitalt indfødte" og dækker over mennesker født i perioden 1995-2010.
Generation Z kaldes "digitalt indfødte", da de er den første generation, der er født i en verden med internet, smartphones og lignende udbredt over store dele af verden.
Generation Z er hjemmevante på sociale medier som Instagram, TikTok og Snapchat, hvorimod tidlligere generationer bruger Facebook mere.
Det skifter selvfølgelig fra person til person, men som generation er de ofte optagede af klima, miljø og diversitet.
Få eksperthjælp inden for digital markedsføring fra et veletableret bureau. Kontakt PK Medier for hjælp til din strategi.
Peter Klitkou er bureauejer og rådgiver hos PK Medier. Peter kender til alt inden for kendskab til målgrupper og forståelse af forbrugsmønstre, hvis du har behov for sparring på din kommende markedsføringsplan.
Kontakt ham for en uforpligtende snak.
Strandlodsvej 6B, 2. th.
2300 København S
Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk
CVR: 37296783