Opdateret juni 21, 2024 af Mads Emil Hansen

Generation Z - Hvem går under Gen Z og Millennials?

Målgruppen og aldersgruppen Generation Z er den gruppe som flere kalder "de digitale indfødte", og dækker over aldersgruppen fra 1995-2010. Det kan være svært at holde styr på, hvem er Gen Z, X, Y og "boomers". Vi uddyber forskellen og kendetegn herunder.

generation z

Gen Z - definitionen

De sidste mange år, tilbage fra 1995, har der været en rivende udvikling teknologisk, og det er netop et af de største faktorer, som påvirker og gør denne målgruppe til sin helt egen.

Gen Z, genereation Z, er vokset op i den digitale verden fra starten, og de har været vant til internettet og er vokset op i en periode hvor forbrug har været i højsædet. Før generation Z ligger generation Y, Millennials, som er folk fra 1980-1994, som er gruppen der er vokset op under globaliseringen og den spæde digitale alder.

Vil du lære om flere marketingbegreber og teorier, kan du læse: Marketing Mix, hvorfor er SEO vigtigt og Porter five Forces.

Kend din målgruppe, generation Z - adfærd og forventninger

Det er vigtigt, hvis du har en forretning, som arbejder med netop denne målgruppe, at du kender til deres adfærd, de platforme de er på, deres forventninger til et brand og produkter og meget andet. 

Søger du at fange generation Z digitale opmærksomhed, så bør du se mod Instagram, LinkedIn, TikTok, Snapchat. Disse platforme er især i højsædet for målgruppen, hvorimod Generation Y tidligere har befundet sig mere på Facebook.

De har tårnhøje forventninger til både produkter, såvel som klimaaftrykket af de produkter de køber. Det er derfor også vigtigt at have en god formidling for øje. De er digtiale genier, og handler ofte en del online, hvilket har været normalt for dem mange år tilbage.

Forbrugsmønstre uddybet

Der findes en del kendetegn indenfor netop forbrugsmønstrene for denne generation Z, Gen Z, som er værd at have in mente i en kommende markedsføringsplan eller lignende.

Kendetegn og forbrugsmønstre:

  • Prisfokuserende, derfor er tilbud, outlet, lagersalg og billige priser godt
  • Vægter troværdighed højt, og fremstår en virksomhed scam, vælger de at gå udenom
  • Autenticitet
  • Individualister og fokus på egenrådighed
  • Elsker en god "woke" faktor, hvor man kan skille sig ud

Hvis du skal se nærmere på flere kendetegn, er det værd at se på forskellen til Millennials, Generation Y.

Ønsker du at se ind i hvordan du aflæser en målgruppe, med de helt rette målgruppeanalyser og efterfølgende planer, kan du kontakte et professionelt SEO firma i Århus eller et SEO firma Odense, eller I den by, hvor din forretning er.

Er du nysgerrig på virksomheder og analyser, så se også vores artikler om Leavitts model, retorisk analyse og Kotters 8 trins model

Få professionel hjælp

Få eksperthjælp inden for digital markedsføring fra et veletableret bureau. Kontakt PK Medier for hjælp til din strategi.

Kilder:

  • Find viden om SEO firmaer hos WEBFX
  • Læs mere om SEO hos SEMRUSH

Peter Klitkou

Peter Klitkou er bureauejer og rådgiver hos PK Medier. Peter kender til alt inden for kendskab til målgrupper og forståelse af forbrugsmønstre, hvis du har behov for sparring på din kommende markedsføringsplan.

Kontakt ham for en uforpligtende snak.

Peters SEO bureau
Genveje
Info

Find os her

Strandlodsvej 6B, 2. th.
2300 København S

Telefon: +45 42 41 16 47
E-mail: kontakt@pkmedier.dk

CVR: 37296783

Copyright © 2024 marketing-eksperten.dk